برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي سير تاريخي نمود جنسيت در کتاب هاي درسي فارسي، انگليسي، و فرانسه در ايران در يک بازه 70 ساله (1391-1316) با رويکرد ميان رشته اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه انگلیسی، دانشکده زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه اصفهان، ایران
 
چکیده: 

يکي از مسائل مهم فرهنگي در جوامع، موضوع جنسيت است که نمود آن و نگرش در مورد آن در فرهنگ ها و جوامع مختلف، شباهت ها و تفاوت هاي بنياديني دارد. بررسي شباهت ها و تفاوت هاي بين فرهنگي مي تواند به شناخت بهتر فرهنگ ها کمک کند. نهادهاي آموزشي در جوامع نيز به عنوان ارکان تاثيرگذار در فرهنگ، به طور مستقيم يا غيرمستقيم، از اين مساله تاثير مي پذيرند. در اين ميان، کتاب هاي درسي به عنوان يکي از ابزارهاي مهم در پي ريزي چارچوب فکري دانش آموزان شناخته مي شوند. هدف مقاله حاضر، بررسي شباهت ها و تفاوت هاي نمود جنسيت در کتاب هاي درسي فارسي، انگليسي، و فرانسه در ايران در طول يک دوره زماني هفتادساله (1391-1316) است. کتاب هاي بررسي شده در اين پژوهش، 9 جلد کتاب درسي اول دبيرستان شامل کتاب هاي فارسي سال هاي 1319، 1363، و 1391، کتاب هاي فرانسه مربوط به سال هاي 1316، 1367، و 1391، و کتاب هاي انگليسي سال هاي 1319، 1360، و 1391 است. استفاده از روش هاي تحليل محتواي کيفي و فراواني سنجي در اين پژوهش، نشانگر شباهت ها و تفاوت هايي است که به نظر مي رسد تاکنون کمتر به چشم آمده است. علاوه بر اين، در کتاب هاي درسي انگليسي و فرانسه مورد استفاده در ايران، شواهدي دال بر وجود شباهت ها و تفاوت هايي در زمينه جنسيتي شدن محتواي کتاب هاي درسي انگليسي و فرانسه وجود دارد. يافته هاي پژوهش حاضر مي تواند مسير کسب بينش بهتر درباره ارتباط ميان فرهنگي بين ايران، فرانسه، و انگليس را هموار کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اله یاری، م.، و کتابی، س. (1396). بررسی تطبیقی سیر تاریخی نمود جنسیت در کتاب های درسی فارسی, انگلیسی, و فرانسه در ایران در یک بازه 70 ساله (1391-1316) با رویکرد میان رشته ای. تحقیقات فرهنگی ایران, 10(4 (پیاپی 40) ), 119-150. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=349119



Vancouver : کپی

اله یاری مسعود، کتابی سعید. بررسی تطبیقی سیر تاریخی نمود جنسیت در کتاب های درسی فارسی, انگلیسی, و فرانسه در ایران در یک بازه 70 ساله (1391-1316) با رویکرد میان رشته ای. تحقیقات فرهنگی ایران. 1396 [cited 2021November30];10(4 (پیاپی 40) ):119-150. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=349119



IEEE : کپی

اله یاری، م.، کتابی، س.، 1396. بررسی تطبیقی سیر تاریخی نمود جنسیت در کتاب های درسی فارسی, انگلیسی, و فرانسه در ایران در یک بازه 70 ساله (1391-1316) با رویکرد میان رشته ای. تحقیقات فرهنگی ایران, [online] 10(4 (پیاپی 40) ), pp.119-150. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=349119.



 

 
بازدید یکساله 199 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی