مشخصات مقاله عنوان نشریه: رشد فناوري اطلاعات شماره: تابستان 1397 , دوره 14 , شماره 55 ; از صفحه 43 تا صفحه 53 . عنوان مقاله: بررسي عوامل تاثيرگذار بر آمادگي دانشگاه ها براي تبديل شدن به دانشگاهي با ويژگي هاي کارآفرينانه (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسي مشهد) نویسندگان: صادقي فرشته, مهارتي يعقوب*, خوراكيان عليرضا آدرس: * دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران چکیده: امروزه، تجربه موفقيت آميز بيشتر کشورهاي پيشرفته و نيز برخي از کشورهاي در حال توسعه در عبور از بحران هاي اقتصادي به واسطه توسعه کارآفريني در آن کشورها، موجب شده تا ساير کشورها نيز براي کارآفريني، کارآفرينان و شکل گيري کسب وکارهاي نوآورانه اهميت خاصي قائل شوند. اين امر بيش از هر چيز، حيطه آموزش را تحت تاثير قرار داده و منجر به اين شده است که به تدريج، دانشگاه ها تغيير نقش داده و به سوي کارآفريني روي آورند. از اين رو تحقيق حاضر با هدف بررسي عوامل تاثيرگذار بر آمادگي دانشگاه ها براي تبديل شدن به دانشگاهي با ويژگي هاي کارآفرينانه انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق، مديران دانشگاه فردوسي مشهد به تعداد 151 نفر مي باشد.طبق جدول مورگان تعداد 114 نفر به طور تصادفي انتخاب شدند. پس از اطمينان از روايي و پايايي، اين پرسشنامه به صورت حضوري بين اعضاي جامعه توزيع گرديد و در نهايت 120 پرسشنامه قابل استفاده برگشت داده شد. تجزيه وتحليل اطلاعات نيز به کمک روش مدل سازي معادلات ساختاري و نرم افزار ليزرل صورت پذيرفت. نتايج نشان داد تمام عوامل مورد بررسي در اين تحقيق يعني ساختار کارآفرينانه، فرهنگ کارآفرينانه، راهبرد کارآفرينانه، مديريت کارآفرينانه و ارتباط دانشگاه با صنعت، از عوامل تاثيرگذار بر آمادگي دانشگاه ها براي تبديل شدن به دانشگاهي با ويژگي هاي کارآفرينانه هستند. علاوه بر اين نشان داده شد که از بين عوامل مورد بررسي، عامل ساختار کارآفرينانه بالاترين ميزان تاثير را بر آمادگي دانشگاه فردوسي مشهد براي تبديل شدن به دانشگاهي با ويژگي هاي کارآفرينانه دارد. کلید واژه: کارآفريني(Q3)دانشگاه کارآفرين(Q2)ساختار کارآفرينانه(Q1)فرهنگ کارآفرينانه(Q1)مديريت کارآفرينانه(Q1)راهبرد کارآفرينانه(Q1)ارتباط دانشگاه با صنعت(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فناوری اطلاعات و ارتباطاتخلاقیتنوآوریریسک پذیریکارآفرینی سازمانیبرنامه درسیکارآفرینآموزش کارآفرینی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير خودکارآمدي کارآفرينانه بر قصد کارآفرينانه دانشجويان کشاورزي دانشگاه زنجانعوامل موثر بر قصد کارآفريني دانشگاهي در بين دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شيرازشناسايي نقش هاي رسانه ملي (تلويزيون) در توسعه کارآفريني در ايران بر مبناي روش شناسي کيوبررسي رابطه دانش پيشين با تشخيص فرصت هاي کارآفرينانه: نقش ميانجي هوشياري کارآفرينانه و يادگيري کارآفرينانهشکل گيري رفتارهاي کارآفرينانه با تاکيد بر نقش هويت و اشتياق مقالات همایشی مرتبط: آموزش کارآفرینی با تاکید بر دیدگاه رفتاری در یادگیری کارآفرینانهراهکارهای انتقال تجارب کارافرینان موفق به دانشگاهبررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینانه (مطالعه موردی: مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان پارس آباد)بازدارنده های تاثیرگذار بر سطح مهارت های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (واحد نمونه: دانشگاه آزاد اسلامی ابهر)بررسی نقش بازاریابی کارآفرینانه در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: سازمان های گردشگری استان لرستان) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 110 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی