برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي بازي درماني گروهي بر مشکلات رفتاري و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستاني دختر داراي اختلال يادگيري خاص

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: يکي از مهمترين اختلالات دوره کودکي، اختلال يادگيري خاص مي باشد که با مشکلات رفتاري و مشکل در عملکرد حافظه همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي بازي درماني گروهي بر مشکلات رفتاري و عملکرد حافظه دانش آموزان دختر با اختلال يادگيري خاص است.روش کار: اين پژوهش نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. بدين منظور از بين کليه دانش آموزان دبستاني دختر که داراي اختلال يادگيري خاص بودند و به مراکز تخصصي اختلالات يادگيري شهر اهواز، پنج مرکز مشخص و 30 نفر بصورت نمونه گيري در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودني ها قبل از مداخله با تشخيص معلم مدرسه، متخصص مرکز و انجام آزمون هوشي تجديدنظر شده وکسلر کودکان تشخيص اختلال يادگيري خاص گرفتند؛ همچنين قبل و بعد از مداخله، عملکرد حافظه با استفاده از خرده مقياس هاي تطبيق علائم و حافظه عددي از آزمون هوشي تجديدنظر شده وکسلر اندازه گيري شد و مقياس مشکلات رفتاري گرشام و اليوت (فرم معلم) نيز توسط معلم مدرسه تکميل گرديد. شرکت کنندگان در گروه آزمايش به مدت 10 جلسه 60 دقيقه اي تحت بازي درماني گروهي قرار گرفتند. اما در گروه کنترل هيچ مداخله اي صورت نگرفت. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل کواريانس تک متغيره و چندمتغيره استفاده شد.يافتهها: يافته ها نشان داد بين گروه هاي آزمايش و کنترل در متغيرهاي مشکلات رفتاري و عملکرد حافظه تفاوت معناداري وجود داشت. به عبارت ديگر بازي درماني به طور معناداري باعث کاهش مشکلات رفتاري (درون زاد، برون زاد و فزون کنشي) و افزايش عملکرد حافظه (کوتاه مدت ديداري و شنيداري) دانش آموزان دبستاني دختر که داراي اختلال يادگيري خاص شد (P£0.0001).نتيجه گيري: با توجه به اينکه بازي درماني گروهي بر کاهش مشکلات رفتاري کودکان و بهبود و توان بخشي حافظه دانش آموزان دختر با اختلال يادگيري خاص اثربخش مي باشد، ايجاد زمينه هاي لازم جهت برگزاري جلسات بازي درماني گروهي در مدارس ضروري به نظر مي رسد و اين موارد مي تواند در بهبود وضعيت روان شناختي و تحصيلي اين دانش آموزان موثر باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پیرعباسی، ز.، و صفرزاده، س. (1397). اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری, 6(2 ), 61-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=348766



Vancouver : کپی

پیرعباسی زینب، صفرزاده سحر. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری. 1397 [cited 2022January22];6(2 ):61-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=348766



IEEE : کپی

پیرعباسی، ز.، صفرزاده، س.، 1397. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص. روان پرستاری, [online] 6(2 ), pp.61-70. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=348766.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 548 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی