برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 92 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله: 

تجارب انگيزشي و اجتماعي دانش آموزان از روش يادگيري مشارکتي جيگ ساو: يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: روش يادگيري مشارکتي به عنوان راهبرد آموزشي موثر مورد تاکيد پژوهشگران قرار گرفته است اما پژوهش هاي کيفي اندکي در مورد نتايج حاصل از بکارگيري آن وجود دارد. بنابراين بررسي تجربه يادگيري مشارکتي در دانش آموزان مي تواند در شناخت راه کارهاي افزايش بهره وري و کارآيي اين روش موثر باشد. هدف از اين مطالعه، تبيين تجارب دانش آموزان از يادگيري مشارکتي جيگ ساو بود.
روش: در اين مطالعه کيفي 17 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه که درس روان شناسي را به روش جيگ ساو آموزش ديده بودند، شرکت داشتند. شيوه جمع آوري اطلاعات به صورت مصاحبه ساختارنايافته و نيمه ساختار بود. هم زمان با پياده سازي متن مصاحبه، تجزيه و تحليل داده ها، استخراج و طبقه بندي درون مايه ها انجام شد.
يافته ها: داده هاي پژوهش با روش هفت مرحله اي کلايزي (1987) تجزيه و تحليل شد. مضمون هاي اصلي استخراج شده از تحليل داده ها شامل 5 مضمون انگيزش دروني، مهارت هاي اجتماعي، يادگيري، عوامل تسهيل کننده، و عوامل بازدارنده بودند.
نتيجه گيري: درون مايه هاي اصلي استخراج شده از تحليل داده ها نشان داد که روش يادگيري مشارکتي جيگ ساو به عنوان يک روش يادگيري فعال، از انگيزش دروني، يادگيري عميق و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان حمايت مي کند. همچنين در اين روش، محيط از آزادي عمل دانش آموزان حمايت کرده و يادگيري آنها را تسهيل مي کند. بر اساس ديدگاه دانش آموزان، وجود بي نظمي، فقدان انگيزش، و ناآشنايي با اين روش از جمله عواملي هستند که اثربخشي اين شيوه را کاهش مي دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

امانی ساری بگلو، ج.، و بابایی سنگلجی، م.، و ادیب، ی.، و فتحی‌ آذر، ا. (1397). تجارب انگیزشی و اجتماعی دانش آموزان از روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو: یک مطالعه کیفی. سلامت روان کودک (روان کودک), 5(1 ), 92-104. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=348686



Vancouver : کپی

امانی ساری بگلو جواد، بابایی سنگلجی محسن، ادیب یوسف، فتحی‌ آذر اسکندر. تجارب انگیزشی و اجتماعی دانش آموزان از روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو: یک مطالعه کیفی. سلامت روان کودک (روان کودک). 1397 [cited 2021April23];5(1 ):92-104. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=348686



IEEE : کپی

امانی ساری بگلو، ج.، بابایی سنگلجی، م.، ادیب، ی.، فتحی‌ آذر، ا.، 1397. تجارب انگیزشی و اجتماعی دانش آموزان از روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو: یک مطالعه کیفی. سلامت روان کودک (روان کودک), [online] 5(1 ), pp.92-104. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=348686.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 258 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی