برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 80 تا صفحه 91 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه فراشناخت و عملکرد تحصيلي با ميانجي گري حل مساله

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: عملکرد تحصيلي يک عنصر چند بعدي است و به گونه اي ظريف به فراشناخت و حل مساله مربوط است. هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه فراشناخت و عملکرد تحصيلي با ميانجي گري حل مساله است.
روش: روش پژوهش حاضر توصيفي- همبستگي و جامعه آماري آن شامل تمامي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره در سال تحصيلي 96-1395 بود که از بين آنها 300 نفر به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از پر سشنامه هاي باورهاي فراشناخت ولز (1997)، حل مساله هپنر (1987) و شاخص معدل تحصيلي استفاده شد. تحليل داده ها با معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزارهاي اس پي اس اس نسخه 18 و ايموس نسخه 20 انجام شد.
يافته ها: بر اساس مدل معادلات ساختاري، روابط بين متغيرها، از برازش قابل قبولي برخوردار بود و نتايج نشان داد بين فراشناخت با حل مساله (
p£0.001)، فراشناخت با عملکرد تحصيلي (p£0.001)، و حل مساله با عملکرد تحصيلي (p£0.003) رابطه وجود دارد.
نتيجه گيري: استفاده از مهارت حل مساله و فراشناخت موجب رشد معنادار يادگيري در دانش آموزان مي شود بنابراين مي توان با تقويت باورهاي فراشناختي و مهارت حل مساله، ضمن تقويت عملکرد تحصيلي دانش آموزان، زمينه شناخت دقيق ظرفيت ها، توانايي ها و کاستي ها بدست خودشان فراهم شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 142
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی