3 SID.ir | شيوه هاي والدگري و پرخاشگري: نقش واسطه اي سبک هاي حل مساله
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شيوه هاي والدگري و پرخاشگري: نقش واسطه اي سبک هاي حل مساله

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطه اي سبک هاي حل مساله در رابطه بين شيوه هاي والدگري و پرخاشگري در دانش آموزان دوره متوسطه انجام شد. شرکت کنندگان، شامل 300 نفر (152 دختر و 148 پسر) از دانش آموزان دبيرستان هاي شهرستان مرودشت بودند که بر اساس روش نمونه برداري خوشه اي مرحله اي انتخاب شدند. به منظور بررسي متغيرهاي پژوهش، هر يک از شرکت کنندگان، پرسشنامه شيوه هاي والدگري آلاباما (فريک، 1991)، سبک هاي حل مساله (کسيدي و لانگ، 1996) و پرخاشگري (باس و پري، 1992) را تکميل کردند. نتايج تحليل مسير نشان داد از بين شيوه هاي والدگري شيوه تنبيه قادر به پيش بيني معنادار سبک هاي حل مساله سازنده و غيرسازنده و مشارکت پدر تنها قادر به پيش بيني سبک سازنده بود. در مورد سبک هاي حل مساله هم مشاهده شد که فقط سبک غيرسازنده به طور معنادار پرخاشگري را پيش بيني مي کند و سبک حل مساله غيرسازنده در رابطه بين شيوه والدگري تنبيهي و پرخاشگري نقش واسطه گري سهمي دارد. يافته هاي پژوهش شامل کاربردهاي نظري و عملي براي تقويت سبک هاي سازنده حل مساله و شيوه هاي والدگري مناسب براي مهار پرخاشگري در دانش آموزان است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 207
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی