4 SID.ir | شواهد تجربي از تعامل متن و خواننده در دانش آموزان جهشي پايه چهارم: آيا سواد خواندن معياري براي تسريع تحصيلي محسوب مي شود؟

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شواهد تجربي از تعامل متن و خواننده در دانش آموزان جهشي پايه چهارم: آيا سواد خواندن معياري براي تسريع تحصيلي محسوب مي شود؟

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی
 
چکیده: 

مهارت هاي خواندن و درک مطلب از مهم ترين نيازهاي يادگيري دانش آموزان است و انتظار مي رود دانش آموزان جهشي و سرآمد در اين مهارت ها عملکرد قابل قبول داشته باشند. در اين مطالعه ملي، ميزان درک مطلب دانش آموزان دختر و پسر جهشي (128 نفر) و همتايان غيرجهشي آنان، شامل همتايان هم سن و غيرهم پايه (122 نفر) و همتايان هم پايه و غيرهم سن (114 نفر) بررسي شد، که بر مبناي ضريب هوش، جنس، سطح تحصيلات و شغل والدين و وضعيت اقتصادي اجتماعي همتا شده بودند. درک مطلب خواندن در دو حيطه اطلاعاتي و ادبي به ترتيب از طريق دو داستان مورچه و زرافه، از مجموعه آزمون هاي بين المللي بررسي عملکرد تحصيلي سواد خواندن پرلز و پري پرلز (2001، 2006) اندازه گيري شد. براي تحليل داده هاي گردآوري شده از تحليل واريانس دوعاملي آميخته (طرح يک بين - يک درون) استفاده شد. نتايج نشان داد عملکرد خواندن و درک مطلب در بين سه گروه مورد بررسي و همچنين بين دو گروه دختر و پسر تفاوت معنادار ندارد. استلزام هاي نتايج پژوهش براي سياست گذاران، برنامه ريزان و کاربران نظام آموزشي مورد بحث قرار گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 72
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی