برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي انتقادي مدل تربيت اخلاقي تلفيقي مبتني بر ايده «خبرگي اخلاقي»

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

ارائه مدل هاي موثرتر تربيت اخلاقي دغدغه بسياري از انديشمندان، نظريه پردازان و دست اندرکاران تربيت اخلاقي است. مدل تربيت اخلاقي تلفيقي بر اساس ايده خبرگي اخلاقي شکل گرفته است و ظرفيت هاي دو رويکرد عقل گرا و شهودگرا را براي تربيت اخلاقي به کار مي گيرد. هدف اين مقاله معرفي و تبيين ايده خبرگي اخلاقي و مدل تربيت اخلاقي تلفيقي و نقد آن است. روش انجام پژوهش، توصيفي- تحليلي- انتقادي است. يافته ها نشان داد که اخلاق ورزي داراي چهار مولفه حساسيت اخلاقي، قضاوت اخلاقي، انگيزش اخلاقي و مهارت عملي است و خبرگي اخلاقي مستلزم رشد در هر چهار حيطه است. رشد در اين چهار حيطه، تقويت توام ذهن شهودي و ذهن استدلالي را مي طلبد که از طريق برنامه تربيت اخلاقي تلفيقي امکان پذير است. در اين مقاله، اصول برنامه تربيت اخلاقي تلفيقي و نيز برنامه گام به گام آن در مدرسه به تفصيل مطرح شده و سپس موردنقد قرار گرفته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی