نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي انتقادي مدل تربيت اخلاقي تلفيقي مبتني بر ايده «خبرگي اخلاقي»

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 
ارائه مدل هاي موثرتر تربيت اخلاقي دغدغه بسياري از انديشمندان، نظريه پردازان و دست اندرکاران تربيت اخلاقي است. مدل تربيت اخلاقي تلفيقي بر اساس ايده خبرگي اخلاقي شکل گرفته است و ظرفيت هاي دو رويکرد عقل گرا و شهودگرا را براي تربيت اخلاقي به کار مي گيرد. هدف اين مقاله معرفي و تبيين ايده خبرگي اخلاقي و مدل تربيت اخلاقي تلفيقي و نقد آن است. روش انجام پژوهش، توصيفي- تحليلي- انتقادي است. يافته ها نشان داد که اخلاق ورزي داراي چهار مولفه حساسيت اخلاقي، قضاوت اخلاقي، انگيزش اخلاقي و مهارت عملي است و خبرگي اخلاقي مستلزم رشد در هر چهار حيطه است. رشد در اين چهار حيطه، تقويت توام ذهن شهودي و ذهن استدلالي را مي طلبد که از طريق برنامه تربيت اخلاقي تلفيقي امکان پذير است. در اين مقاله، اصول برنامه تربيت اخلاقي تلفيقي و نيز برنامه گام به گام آن در مدرسه به تفصيل مطرح شده و سپس موردنقد قرار گرفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

وجدانی، ف. (1396). بررسی انتقادی مدل تربیت اخلاقی تلفیقی مبتنی بر ایده «خبرگی اخلاقی». فلسفه تربیت, 2(1 ), 115-143. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=345564



Vancouver : کپی

وجدانی فاطمه. بررسی انتقادی مدل تربیت اخلاقی تلفیقی مبتنی بر ایده «خبرگی اخلاقی». فلسفه تربیت. 1396 [cited 2022May26];2(1 ):115-143. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=345564



IEEE : کپی

وجدانی، ف.، 1396. بررسی انتقادی مدل تربیت اخلاقی تلفیقی مبتنی بر ایده «خبرگی اخلاقی». فلسفه تربیت, [online] 2(1 ), pp.115-143. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=345564.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 212 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی