برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

جامعه شناسي برنامه هاي درسي پنهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
 
چکیده: 

برنامه هاي درسي علاوه بر دانش تخصصي خود، پيام هاي ضمني اي را درباره ارزش ها، نگرش ها، و قواعد رفتاري به فراگيران منتقل مي کنند که بر کردار و تلقي هاي آن ها تاثير مي گذارد. مقاله حاضر، به بررسي اين مسئله مي پردازد که «هريک از نظريه ها يا چشم اندازهاي نظري جامعه شناسي، برنامه پنهان درسي را چگونه تبيين مي کند؟» بر اين اساس، هدف اين پژوهش، بررسي مفهوم برنامه درسي پنهان و مرور تعريف ها و ماهيت آن در چشم انداز نظريه هاي گوناگون جامعه شناسي و شناسايي جنبه هاي اجتماعي شکل گيري برنامه هاي پنهان است. مقاله حاضر، پژوهشي کيفي در حوزه جامعه شناسي آموزش است که در آن مفاهيم و نظريه هاي مختلف مرتبط با برنامه درسي پنهان با استفاده از روش اسنادي، گردآوري و تحليل شده اند. چارچوب نظري اين مقاله مبتني بر ديدگاه هاي انتقادي در آموزش است و نتايج به دست آمده نشان مي دهد که کردارهاي ذي نفعان آموزش، روال ها، قوانين، کنش هاي متقابل، و ساختارهاي اجتماعي در شکل گيري برنامه هاي درسي پنهان، نقش جدي اي ايفا مي کنند. همچنين نتايج اين بررسي مشخص کرد که طرفداران کارکردگرايي، برنامه درسي پنهان را به دليل انتقال ارزش هاي اجتماعي، داراي ضرورتي کارکردي مي دانند. مارکسيست ها و طرفداران نظريه انتقادي، ميان برنامه هاي درسي پنهان و ساختار کلي اجتماعي، رابطه معناداري درنظر گرفته و نقش برنامه را عبارت از آماده سازي فراگيران براي استثمار شدن در بازارهاي کار معرفي مي کنند. نظريه کنش متقابل اجتماعي به سلطه بي چون وچراي برنامه درسي پنهان معتقد نيست و امر جامعه پذيري را محصول «تعامل فراگير» و «معلم» مي داند. نظريه هاي فمينيستي نيز برنامه پنهان را عاملي براي مشروعيت بخشي به کليشه هاي جنسيتي ميان دانش آموزان دختر و پسر معرفي مي کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

مرادی، ع. (1396). جامعه شناسی برنامه های درسی پنهان. تحقیقات فرهنگی ایران, 10(2 (پیاپی 38) ), 31-64. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=345171



Vancouver : کپی

مرادی علیرضا. جامعه شناسی برنامه های درسی پنهان. تحقیقات فرهنگی ایران. 1396 [cited 2021April16];10(2 (پیاپی 38) ):31-64. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=345171



IEEE : کپی

مرادی، ع.، 1396. جامعه شناسی برنامه های درسی پنهان. تحقیقات فرهنگی ایران, [online] 10(2 (پیاپی 38) ), pp.31-64. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=345171>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 477 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی