برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1394 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 247 تا صفحه 281 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل جامعه شناختي فرهنگ اعتماد در فضاي مجازي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه کاشان
 
چکیده: 
بررسي امکان شکل گيري فرهنگ اعتماد در فضاي مجازي آن هم با توجه به ساختار و ويژگي هاي ساختاري اي فضا هدف اصلي پژوهش حاضر بوده است. در تناسب با موضوع تحقيق از نظريه اعتماد اجتماعي زتومپکا و نيز هندرسون به عنوان چارچوب تئوريک پژوهش حاضر استفاده شده و بر اساس ادبيات نظري و تجربي تحقيق، تعدادي فرضيات تدوين و دريک جامعه نمونه در آذرماه 1391 و در شهر اسلامشهر مورد بررسي و سنجش قرار گرفت. جامعه آماري تحقيق شامل کليه مراجعين به کافي نت هاي شهر اسلام شهر واقع در استان تهران بوده و از آن ميان، نمونه اي با حجم 383 نفر و به کمک فرمول نمونه گيري کوکران محاسبه، و با شيوه نمونه گيري دو مرحله اي تصادفي و سهميه اي متناسب انتخاب شدند. برخي از نتايج عمده تحقيق به شرح زير است:نتايج اين پژوهش نشان داد که فرهنگ اعتماد در فضاي مجازي شکل گرفته و وجود دارد هرچند ميزان فرهنگ اعتمادي که در فضاي مجازي شکل گرفته است در حد "متوسط رو به پايين" قرار دارد.نتايج به دست آمده نشان مي دهد که ميان ساختار فضاي مجازي و فرهنگ اعتماد يک رابطه مستقيم و در سطح متوسط وجود دارد. و در همين راستا، ساختار فضاي مجازي رابطه قويي تري را با "بعد ذهني" فرهنگ اعتماد نشان مي دهد تا "بعد عيني" آن.همچنين مشخص گرديد که در محيط هاي تعاملي اينترنتي ميزان فرهنگ اعتماد تفاوت معناداري با يکديگر نشان مي دهد، به گونه اي که بالاترين ميزان فرهنگ اعتماد به ترتيب در محيط تعاملي فيس بوک و سپس ايميل و نهايتا در محيط بازي و سرگرمي شکل گرفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

موسوی، س.، و اسدنژاداحمدآبادی، م. (1394). تحلیل جامعه شناختی فرهنگ اعتماد در فضای مجازی. مطالعات رسانه های نوین, 1(4 ), 247-281. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=334632



Vancouver : کپی

موسوی سیدکمال الدین، اسدنژاداحمدآبادی معصومه. تحلیل جامعه شناختی فرهنگ اعتماد در فضای مجازی. مطالعات رسانه های نوین. 1394 [cited 2022January25];1(4 ):247-281. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=334632



IEEE : کپی

موسوی، س.، اسدنژاداحمدآبادی، م.، 1394. تحلیل جامعه شناختی فرهنگ اعتماد در فضای مجازی. مطالعات رسانه های نوین, [online] 1(4 ), pp.247-281. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=334632.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 347 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی