برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

علوم پايه پزشكي از ديدگاه كارورزان: بررسي آگاهي و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پايه در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اصفهان
 
چکیده: 
مقدمه: دوره پزشکي عمومي در دانشگاههاي ايران بصورت سنتي چهار مرحله اي (علوم پايه، فيزيولوپاتولوژي، کارآموزي باليني و کارورزي) به اجرا در مي آيد. عدم تناسب بين مفاهيم تدريس شده در دوره علوم پايه با نيازهاي حرفه اي و آموزشي در دوره کارورزي و پس از فراغت از تحصيل و همچنين افت يادداري آموخته ها از مشکلات اين روند است. اين مطالعه به بررسي اين دو مورد مي پردازد. روشها: براي گردآوري داده هاي مربوط به آگاهي فعلي کارورزان، از آزمون چند گزينه اي حضوري استفاده شد. نمرات آزمون جامع علوم پايه همين افراد به عنوان آگاهي قبلي در نظر گرفته شد. نگرش افراد نسبت به کاربرد باليني هر سوال و دروس مختلف علوم پايه با پرسشهايي همراه مقياس ليکرت 5 نقطه اي ارزيابي گرديد. يافته ها: هفتاد درصد از کارورزان، ميزان دقت خود در پاسخ دهي به آزمون را زياد و بالاتر از متوسط ارزيابي کردند. پس از تصحيح پاسخنامه ها، مشخص شد که ميانگين نمرات اخذ شده در آزمون اخير نسبت به آزمون جامع علوم پايه همين افراد 25 درصد افت داشته است. ميانگين کلي نمره نگرش نسبت به کاربرد باليني موارد مورد پرسش 3.07±0.56 بدست آمد. ميزان آگاهي با متغيرهاي جمعيت شناختي (Demographic) مورد بررسي در افراد ارتباط نداشت، اما با نمره آزمون جامع علوم پايه خود فرد و معدل وي ارتباط معني داري را نشان داد. نوع نگرش دانشجو نسبت به مفاهيم مورد پرسش با ميزان آگاهي او مرتبط نبود. بيشترين ميزان پاسخ دهي مربوط به دروس بهداشت، بافت شناسي و آسيب شناسي بوده است. کاربردي ترين سوالات آزمون علوم پايه به نظر شرکت کنندگان،مربوط به دروس تغذيه و بهداشت و در درجه بعد، فيزيولوژي، آسيب شناسي، باکتري شناسي انگل و قارچ شناسي و زبان انگليسي بوده است در حالي که بالاترين نمره نگرش کلي نسبت به کاربرد دروس به بهداشت، تغذيه و فيزيولوژي اختصاص يافته است. بحث: افت ميزان دانسته ها پس از طي زمان عادي است ولي مقدار آن (25 درصد) بررسي بيشتري را طلب مي کند. به علاوه، عدم هماهنگي بين نگرش کلي به برخي دروس (فيزيک پزشکي و ژنتيک) و کاربرد موارد پرسش شده از محتوا و ميزان آگاهي از درس، لزوم دقت بيشتر در طراحي آموزش دروس و طراحي آزمونها بر مبناي نيازهاي حرفه اي را نمايان مي سازد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امامی، س.، و رسولی نژاد، م.، و چنگیز، ط.، و افشین نیا، ف.، و ذوالفقاری، ب.، و ادیبی، پ. (1379). علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 1(1 (پیاپی 1)), 19-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32781



Vancouver : کپی

امامی سیدمحمدحسن، رسولی نژاد مجید، چنگیز طاهره، افشین نیا فرساد، ذوالفقاری بهزاد، ادیبی پیمان. علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1379 [cited 2021December09];1(1 (پیاپی 1)):19-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32781



IEEE : کپی

امامی، س.، رسولی نژاد، م.، چنگیز، ط.، افشین نیا، ف.، ذوالفقاری، ب.، ادیبی، پ.، 1379. علوم پایه پزشکی از دیدگاه کارورزان: بررسی آگاهی و نگرش نسبت به دروس و سوالات آزمون جامع علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 1(1 (پیاپی 1)), pp.19-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32781.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 138 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی