برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه بين زبان دريافتي و زبان بياني در كودكان مبتلا به نشانگان داون

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف تعيين ميزان ارتباط بين زبان بياني و زبان دريافتي در کودکان مبتلا به نشانگان داون با سن عقلي 5-4 سال انجام شده است. در اين تحقيق با انجام تست غيرکلامي لايتر، کودکان نشانگان داون با سن عقلي 5-4 سال از ميان دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون مقاطع پيش دبستاني کلاس اول مدارس استثنايي پنج ناحيه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. سپس با انجام آزمون هاي غربالي شنوايي و آپراکسي 18 نفر از ميان گروه مذکور انتخاب شدند و با توجه به محدود بودن تعداد جامعه، از تمام آنها آزمون زبان به عمل آمد و روش نمونه گيري خاص اعمال نشد. براي انجام اين پژوهش از آزمون رشد زبان که تنها آزمون زباني است که در زبان فارسي هنجار شده است، استفاده شد و تنها چهار خرده آزمون درک واژگان، درک دستوري، واژگان شفاهي و تکميل دستوري اين آزمون روي هر کدام از نمونه ها اجرا شد و مشاهدات آزمونگر نيز ثبت گرديد و در نهايت يافته هاي حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون هاي آماري t زوجي و آزمون همبستگي و شاخص هاي آمار توصيفي مورد تجزيه و تحليلي قرار گرفت. نتايج که بين زبان دريافتي و زبان بياني کودکان نشانگان داون با سن عقلي 5-4 سال اختلاف معناداري وجود دارد و اين دو متغير همبستگي پاييني (P=0.55) را با هم نشان دادند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ابراهیمیان، ش.، و نیلی پور، ر.، و یادگاری، ف. (1382). رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), 3(2 (پیاپی 8)), 161-176. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32538



Vancouver : کپی

ابراهیمیان شیوا، نیلی پور رضا، یادگاری فریبا. رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 1382 [cited 2021December01];3(2 (پیاپی 8)):161-176. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32538



IEEE : کپی

ابراهیمیان، ش.، نیلی پور، ر.، یادگاری، ف.، 1382. رابطه بین زبان دریافتی و زبان بیانی در کودکان مبتلا به نشانگان داون. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), [online] 3(2 (پیاپی 8)), pp.161-176. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32538.



 

 
بازدید یکساله 736 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی