برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1396 , دوره  7 , شماره  3 ; از صفحه 63 تا صفحه 106 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي الگوي برنامه درسي پژوهش محوري در مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي براي پرورش تفكر و خلاقيت در دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
 
چکیده: 
زمينه: امروزه دانش آموزان براي ورود به عصر دانايي و روبه رو شدن با تحولات شگفت انگيز قرن بيست و يكم بايد به طور فزاينده اي مهارت هاي پژوهش و حل مساله، روحيه ي جست و جوگري و مهارت هاي تفكر انتقادي و خلاق را براي تصميم گيري مناسب و حل مسائل پيچيده در خود تقويت كنند، آموزش مهارت هاي تفكر و يادگيري از طريق روش هاي ياددهي – يادگيري فرايند مدار و مبتني بر پژوهش يا حل مساله ضروري به نظر مي رسد.هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوي مطلوب برنامه درسي مطالعات اجتماعي بر اساس رويكرد پژوهش محوري انجام شد.روش: پژوهش به روش كيفي- كمي انجام شد. جامعه آماري اين تحقيق در فاز كيفي تفكرات و انديشه هاي صاحبنظران درباره پژوهش محوري است كه در قالب كتب، اسناد، مقالات، مجلات، متون و سايت هاي اينترني مطرح شده است و در فاز كمي تمامي صاحبنظران تعليم و تربيت در رشته برنامه ريزي درسي و حوزه مطالعاتي پژوهش محوري بود كه به روش نمونه گيري هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شد. ابزار گردآوري اطلاعات در فاز كيفي تكنيك تحليل محتواي گليزر و استراوس و كاربرگ هاي تحليل محتوا و در فاز كمي نيز پرسشنامه محقق ساخته متشكل از گويه هاي اهداف و محتوا در حوزه شناختي، ارزشي نگرشي و مهارتي بود. پس از برازش اهداف و محتواي مطالعات اجتماعي با توجه به مولفه هاي پژوهش محوري با تكنيك تحليلي-استنتاجي اقدام به پيشنهاد روش هاي تدريس و ارزشيابي شد.يافته ها: نتايج بدست آمده نشان مي دهد كه بر اساس مولفه هاي استخراجي اكثر قريب به اتفاق صاحبنظران اذعان داشتند كه اهداف و محتواي برنامه درسي مطالعات اجتماعي بر اساس رويكرد پژوهش محوري بايد ويژگي هايي همچون حل مساله، تفكر انتقادي، كنجكاوي، فعاليت محور بودن، خود رهبري و خلاقيت داشته باشند.همچنين با اتكا به مباني نظري و تجربيات كشورهاي پيشرو روش هاي تدريس(روش مساله محوري، كاوشگري، اكتشافي، بحث گروهي، ايفاي نقش بديعه پردازي، بارش مغزي و روش مشاركتي.) و روش هاي ارزشيابي:( ارزشيابي مداوم، خود ارزيابي، بحث آزاد، هدف آزاد، پوشه كار، ارزشيابي گروهي و فردي، بازخورد دوره اي، ارائه گزارش و همتايان سنجي)پيشنهاد شدند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قاضی اردکانی، ر.، و ملکی، ح.، و صادقی، ع.، و درتاج، ف. (1396). طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 7(3 ), 63-106. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322103



Vancouver : کپی

قاضی اردکانی راحله، ملکی حسن، صادقی علیرضا، درتاج فریبرز. طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1396 [cited 2021December09];7(3 ):63-106. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322103



IEEE : کپی

قاضی اردکانی، ر.، ملکی، ح.، صادقی، ع.، درتاج، ف.، 1396. طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, [online] 7(3 ), pp.63-106. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322103.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی