برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1396 , دوره  8 , شماره  31 ; از صفحه 207 تا صفحه 224 .
 
عنوان مقاله: 

نقش واسط علوم رفتاري بر انتقال فرهنگ در فضاهاي آموزشي با رويکرد تحليلي توصيفي به باغ مدرسه ها در دوره صفويه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
 
چکیده: 

تحولات قرن حاضر، موجب دگرگونيها و تغييراتي در بعضي از جلوه هاي زندگي و فرهنگ ايراني شد. ازآنجا که سرعت وقوع اين تحولات بسيار زياد بود، مانع از تطبيق آنها با فرهنگ جامعه شد و نهايتا کم توجهي به معماري سنتي را در پي داشت. تحولات زندگي بشر در دوران معاصر، تمامي نهادهاي اجتماعي و از جمله نظام آموزشي را متاثر کرد، تا آنجا که بررسي ها حاکي از آنست که مدل کالبدي امروزه مدارس، حرف تازه اي نسبت به مدارس سنتي ايراني ندارد. حال سوال اساسي که مطرح مي شود اينست که : «آيا باغ مدرسه ها ميتوانند بواسطه علوم رفتاري، عاملي جهت انتقال فرهنگ ايراني به دانش آموزان، باشند؟» نوشتار حاضر با محوريت انتقال فرهنگ در مکان هاي آموزشي شکل گرفته است. با توجه به گسترده بودن بحث در حيطه مدارس ايراني و موارد انتقال دهنده فرهنگ، از اين ميان بطور خاص به بررسي «باغ مدرسه» - منوط به دوره صفوي-پرداخته و دو مدرسه خان شيراز و چهارباغ اصفهان به عنوان شاخص ترين نمونه هاي موجود از اين دست بناها، معرفي و سپس با يکديگر مقايسه خواهند شد. لذا بهره گيري از الگوهاي معماري باغ مدرسه ها، در راستاي ارائه ي راهکارهايي براي باز طراحي حياط مدارس معاصر، مبتني بر انتقال و آموزش فرهنگ جامعه به کاربران، هدف اصلي اين پژوهش بوده است. براي تحقق اين هدف، از روش تحقيق کيفي علي-مقايسه اي استفاده و گردآوري مطالب به صورت کتابخانه اي بوده است. نهايتا شاخص هاي مورد نظر شامل مدرس ها، ايوان ها و فضاي باز (باغ يا حياط)، جهت مقايسه تطبيقي معرفي و نتايج حاصل از نمونه هاي مورد مطالعه، به صورت الگواره بيان شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حمزوی، ر.، و طغیانی، ش.، و نقی زاده، م.، و احمدی، ف. (1396). نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه. پژوهش و برنامه ریزی شهری, 8(31 ), 207-224. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322088



Vancouver : کپی

حمزوی راضیه، طغیانی شیرین، نقی زاده محمد، احمدی فرشته. نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه. پژوهش و برنامه ریزی شهری. 1396 [cited 2021September24];8(31 ):207-224. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322088



IEEE : کپی

حمزوی، ر.، طغیانی، ش.، نقی زاده، م.، احمدی، ف.، 1396. نقش واسط علوم رفتاری بر انتقال فرهنگ در فضاهای آموزشی با رویکرد تحلیلی توصیفی به باغ مدرسه ها در دوره صفویه. پژوهش و برنامه ریزی شهری, [online] 8(31 ), pp.207-224. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322088.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 94 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی