برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  52 , شماره  1 ; از صفحه 215 تا صفحه 243 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي عوامل موثر بر جذب گردشگران بين المللي با استفاده از مدل جاذبه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه تهران
 
چکیده: 

با توجه به افزايش شمار گردشگران بين المللي و نقش روز افزون صنعت گردشگري در اقتصاد کشورها، شناسايي عوامل موثر در جذب گردشگران بين المللي بيش از پيش ضروري جلوه مي کند. دولت ها و بخش خصوصي به منظور توسعه، رقابت و بقا در صنعت گردشگري نيازمند شناسايي عوامل موثر و پيش بيني تقاضاي گردشگري مي باشند.هدف اصلي اين پژوهش به کارگيري تکنيک هاي اقتصاد سنجي پنل ديتا در بررسي عوامل موثر در جذب گردشگران بين المللي به ايران و تخمين تابع تقاضا با استفاده از مدل جاذبه مي باشد. متغير وابسته اين پژوهش تعداد گردشگران ورودي به ايران به تفکيک از 53 کشور در سال هاي 2013-2009 و متغيرهاي مستقل توليد ناخالص داخلي سرانه، فاصله جغرافيايي، جمعيت، نرخ ارز بر حسب قيمت واقعي سال 2010، تعداد تخت هاي هتل، جاذبه هاي ثبت جهاني و شاخص برند کشور مي باشند که داده هاي آنها از مراکز اطلاعاتي داخلي و بين المللي استخراج و با استفاده نرم افزار Eviews بررسي شده است. نتايج حاکي از آن است که تمامي متغيرها به جزء جاذبه هاي ثبت جهاني از لحاظ آماري معنادار مي باشند. متغير شاخص برند با ضريب 18.19 بيش ترين تاثير را بر تقاضاي گردشگري و بعد از آن تعداد تخت هاي هتل با ضريب 1.89 دومين عامل اثرگذار است. متغير فاصله جغرافيايي با ضريب 2.56- تنها عامل منفي در جذب گردشگران مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

نظری، م.، و اسفیدانی، م.، و طباطبایی، س. (1396). ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین المللی با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصادی, 52(1 ), 215-243. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322073



Vancouver : کپی

نظری محسن، اسفیدانی محمدرحیم، طباطبایی سیدمهدی. ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین المللی با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصادی. 1396 [cited 2021April13];52(1 ):215-243. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322073



IEEE : کپی

نظری، م.، اسفیدانی، م.، طباطبایی، س.، 1396. ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین المللی با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصادی, [online] 52(1 ), pp.215-243. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=322073>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی