برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

آيکونوگرافيک جلوه هاي بصري توسل به امام رضا (ع) در نگارگري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شاهد
 
چکیده: 

توسل به پيامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) از امتيازهاي خاص فرهنگ تشيع به شمار مي رود که ريشه در آيات و روايت ها دارد. از آنجايي که هر يک از امامان (ع) مظهر يکي از اسماي حسناي الهي هستند، در حين توسل به ايشان، بايستي به نوع مظهريت و تجلي ويژه آنها توجه کرد.
از اين رو، هنرمندان صفوي، بازنمايي توسل به امام رضا (ع) را که داراي ارزش معنوي و نمايانگر سنت مضموني است، در قالب باور اعتقادي به تصوير کشيده اند.
هدف مقاله حاضر، بررسي جلوه هاي بصري نگاره «نجات مردم دريا توسط امام رضا (ع)» به شيوه آيکونولوژي به عنوان يکي از رويکردهاي جديد در زمينه روش هاي کيفي در حيطه هنر است. اين روش پويا و همه جانبه نگر، در نيل به معنا و محتواي آثار هنري به ويژه نگارگري ايراني که فراتر از زيبايي بصري داراي نظام پيچيده و گسترده اي از ظرايف ارزش هاي اخلاقي، عرفاني، اجتماعي و روان شناسي بوده، شايان توجه است. زيرا فرايند تفسير اثر هنري طي سه مرحله راهبردي توصيف، تحليل و تفسير، پژوهش ها را به صورت نظام مند توسعه مي دهد.
نوشتار پيش رو، ضمن مطالعه تاريخچه آيکونولوژي و ويژگي هاي مکتب نگارگري قزوين، به بررسي آيکونوگرافيک نگاره يادشده مي پردازد. روش، آيکونولوژي و گردآوري داده ها به صورت کتابخانه اي و اسنادي است. بررسي ها نشان مي دهد نگارگري دوره صفويه بازتاب تحول بنيان هاي فکري هنرمندان آن دوره بوده که متاثر از شرايط و اوضاع اجتماعي خاص آنها است. بنابراين روش تاويلي مانند آيکونوگرافي موجب بازشناسي و معرفي ارزش هاي نمادين در اين آثار مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 60
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی