مشخصات مقاله عنوان نشریه: جغرافيا و برنامه ريزي محيطي (مجله پژوهشي علوم انساني دانشگاه اصفهان) اطلاعات شماره: بهار 1394 , دوره 26 , شماره 1 (پياپي 57) ; از صفحه 191 تا صفحه 202 . عنوان مقاله: تعيين مسير بهينه قطار بين شهري يزد- اردکان با استفاده از منطق فازي نویسندگان: ميرعبدالهي سيدكمال, ميرعبدالهي منيره السادات* آدرس: * دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران چکیده: امروزه با توجه به افزايش بسيار زياد هزينه هاي توسعه شبکه جاده اي و خياباني براي استفاده وسايل نقليه شخصي و پيامدهاي منفي وسيع آن، توسعه سيستم هاي حمل و نقل همگاني به عنوان يک راه حل اصولي براي شهرهاي بزرگ محسوب مي شود. مسير يزد- اردکان به عنوان يکي از پرتردد ترين مسير هاي بين شهري استان يزد مي باشد که بيش از 70 درصد از جمعيت استان در حاشيه اين مسير استقرار يافته اند. و بنا به بررسي هاي انجام شده توسط نگارنده روزانه بيش از 5000 نفر در اين مسير بين شهري تردد دارند بنابراين، جهت جلوگيري از خطرات و مشکلات احتمالي، قطار بين شهري راهکار مناسبي جهت کاهش هزينه ها، آلودگي، افزايش امنيت و سرعت خواهد بود. مسيريابي از جمله اقدامات اوليه عمليات طراحي يک مسير بشمار مي رود و به علت نقش بسزائي که در چگونگي قرارگيري مسير در ارتباط با ساير تاسيسات، محيط و عوارض مجاور خود از يک طرف و تاثير قابل توجهي که در هزينه هاي اجرايي مسير از طرف ديگر دارد بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد. هدف از اين تحقيق ارزيابي استفاده از روش منطق فازي براي تعيين مسير بهينه خط راه آهن بين شهري يزد- اردکان با در نظر گرفتن جنبه هاي زيست محيطي و عوامل تاثير گذار بر تعيين مسير بهينه مي باشد. در اين روش با استفاده از عملگرهاي Gama و Sum نسبت به مسيريابي بهينه قطار بين شهري يزد- اردکان اقدام گرديد از بين دو مسير استخراجي مسير شماره يک که با استفاده از عملگر Sum ترسيم شده با توجه به دسترسي جمعيتي معادل 779589 نفر و طول 58547 متر از اولويت بيشتري نسبت به مسير شماره دو برخوردار است. کلید واژه: قطار بين شهري(Q1)مسيريابي(Q1)استنتاج فازي(Q1)سيستم اطلاعات جغرافيايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: الگوریتم شبیه سازی تبریدروندیابی سیلالگوریتم ازدحام ذراتطراحی شبکهمکان یابیشاخص زیستیرودخانه زاینده رودفرآیند تحلیل سلسله مراتبیسیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)سیستم های اطلاعات جغرافیاییسامانه اطلاعات جغرافیاییGIS ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي عمق بهينه استقرار تونل در مسير خط 2 قطار شهري مشهد تعيين ارزش اقتصادي آب کشاورزي در دشت يزد- اردکان استان يزدطراحي مدل تخصيص ترافيك بين آزاد راهها و جاده هاي اصلي برون شهري ارائه مدل هدايت مسير استفاده کنندگان با در نظر گرفتن همزمان تعادل سيستم و استفاده کننده در شرايط انتخاب مسير قطعيروش پوششي براي مسيريابي بهينه قطار سبك شهري (LRT) مقالات همایشی مرتبط: ارائه مکانیزمی کارآمد برای انتخاب کوتاه ترین مسیر در یک شبکه راه با استفاده از GISتدوین یک نرم افزار جهت طراحی مسیر راه آهنارزیابی روش های طراحی مسیر بهینه کشتی هواییطراحی یک الگوریتم مسیر یابی چند مسیری بر اساس AODV جهت تنظیم بار در شبکه های سیار موردیتوابع هزینه برای مسیریابی بهینه خطوط راه آهن - توابع هزینه ساخت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 95 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی