برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  11 , شماره  40 ; از صفحه 11 تا صفحه 45 .
 
عنوان مقاله: 

خبرگزاري ها و بازارهاي رسانه اي بررسي وضعيت حضور ايرنا در بازارهاي رسانه اي در مقايسه با آسوشيتدپرس، فرانس پرس، رويترز و پي.تي.آي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 

در عصر رقابت فزاينده ميان رسانه ها، توليد محصولات باكيفيت و حضور در بازارهاي رسانه اي، عاملي اثرگذار در ايفاي نقش مطلوب و حرفه اي خبرگزاري ها به شمار مي رود. وقتي به پيشينه تاريخي 180 ساله خبرگزاري هاي بين المللي مي نگريم، از همان روزهاي نخست فعاليت آنها از آژانس هاواس (1835) گرفته تا رويترز (1851) و آسوشيتدپرس (1846) حضور موثر در بازارهاي باارزش مبادله اطلاعات، اخبار و كسب درآمدهاي فراوان طرف توجه صاحبان و گردانندگان آنها بوده است. از چند دهه گذشته و در دوران اوج شكل گيري و فعاليت خبرگزاري هاي ملي بويژه از جنگ جهاني دوم به بعد، بسياري از خبرگزاري هاي ملي با الگوبرداري از شيوه هاي توليد، عرضه و فروش محصولات متنوع خبري در خبرگزاري هاي بزرگ، وارد بازارهاي رسانه اي در گستره هاي ملي و حتي بين المللي شده اند. در ايران، اما با گذشت بيش از 80 سال از تاسيس خبرگزاري رسمي و ملي ايران (با نام آژانس پارس و اكنون خبرگزاري جمهوري اسلامي) و در دوران رقابت گسترده خبرگزاري ها در عرصه توليد و فروش اطلاعات و اخبار، همچنان منبع تامين هزينه هاي ايرنا، بودجه دولتي بوده و ميزان درآمدزايي اين رسانه از محل حضور در بازارهاي رسانه اي داخلي و بين المللي ناچيز به شمار مي رود. در چنين شرايطي، اين مقاله تلاش مي كند وضعيت موجود ايرنا را به عنوان تنها خبرگزاري رسمي در ايران، از حيث شاخص بازارها، مشتريان و درآمدزايي در بستر رويكردي تطبيقي با سه خبرگزاري بين المللي آسوشيتدپرس، فرانس پرس و رويترز و خبرگزاري ملي هند (پي.تي.آي) مطالعه و سپس با مراجعه به آراء و نظرات صاحبنظران و خبرگان رسانه اي در ايران، آسيب هاي ايرنا را از اين بعد، شناسايي و وضعيت مطلوب آن را ترسيم كند. نتيجه پژوهش كه با روش كيفي و تلفيقي از مطالعه تطبيقي و مصاحبه عمقي با خبرگان انجام شده است، ايرنا را از انتشار تمامي اخبار و مطالب خبري روي وبسايت آن به صورت عمومي و رايگان منع و تاكيد مي كند كه بايد با فراهم كردن زيرساخت هاي لازم انتشار اخبار روي وبسايت را محدود كرد و در عوض، راهكارهايي را براي درآمدزايي از محل فروش توليدات متنوع خبري مدنظر قرار داد. جذب آگهي در وبسايت ايرنا و ايجاد بنگاه و هولدينگ سرمايه گذاري در توليد محصولات چندرسانه اي، فروش عكس هاي خبري باكيفيت و آرشيوي، توليد فيلم هاي خبري باكيفيت و قابل فروش از جمله راهكارهاي مورد تاكيد صاحبنظران و خبرگان در اين پژوهش است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

عبدالهی نژاد، ع.، و افخمی، ح. (1394). خبرگزاری ها و بازارهای رسانه ای بررسی وضعیت حضور ایرنا در بازارهای رسانه ای در مقایسه با آسوشیتدپرس, فرانس پرس, رویترز و پی.تی.آی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 11(40 ), 11-45. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321378



Vancouver : کپی

عبدالهی نژاد علیرضا، افخمی حسین. خبرگزاری ها و بازارهای رسانه ای بررسی وضعیت حضور ایرنا در بازارهای رسانه ای در مقایسه با آسوشیتدپرس, فرانس پرس, رویترز و پی.تی.آی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 1394 [cited 2021April18];11(40 ):11-45. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321378



IEEE : کپی

عبدالهی نژاد، ع.، افخمی، ح.، 1394. خبرگزاری ها و بازارهای رسانه ای بررسی وضعیت حضور ایرنا در بازارهای رسانه ای در مقایسه با آسوشیتدپرس, فرانس پرس, رویترز و پی.تی.آی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات, [online] 11(40 ), pp.11-45. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321378>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 232 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی