مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در آموزش علوم پزشكي اطلاعات شماره: تابستان 1396 , دوره 9 , شماره 2 ; از صفحه 57 تا صفحه 65 . عنوان مقاله: بررسي مولفه هاي خودکارآمدي پژوهشي در دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد نویسندگان: كاظمي وردنجاني عبدالرحيم, حيدري سورشجاني سعيد*, دريس فاطمه آدرس: * معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی، شهرکرد، ایران چکیده: مقدمه: خودکارآمدي، درجه اي از احساس تسلط فرد در مورد توانايي اش براي انجام فعاليت هاي خاص است. خودکارآمدي پژوهشي دانشجويان، ميزان اعتماد آن ها به توانايي شان در انجام دادن فعاليت هاي مختلف پژوهشي را نشان مي دهد. اين مطالعه با هدف تعيين مولفه هاي خودکارآمدي پژوهشي در دانشجويان تحصيلات تکميلي طراحي و اجرا گرديد. روش ها: در اين مطالعه توصيفي- تحليلي که در سال 1394 انجام گرفت تعداد 112 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد به صورت سرشماري وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل دو قسمت: اطلاعات دموگرافيک شامل 5 سوال و خودکارآمدي دانشجويان شامل 55 سوال در خرده مقياس هاي خودکارآمدي آماري و تحليلي، مفهوم پردازي، روش و اجرا، پژوهش کيفي، گزارش نويسي، مهارت ها و اخلاق بود. داده ها پس از جمع آوري از طريق آزمون هاي آماري t مستقل، همبستگي پيرسون، اسپيرمن و آناليز واريانس يک طرفه و با استفاده از نرم افزار آماري SPSS تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها: ميانگين کل خودکارآمدي پژوهشي دانشجويان 29.06±155.93 بود. همچنين نتايج نشان داد که نمرات خودکارآمدي پژوهشي و مولفه هاي آن در طيف متوسط قرار داشتند. اجراي طرح تحقيقاتي يا مشارکت در طرح به عنوان همکار (برحسب تعداد)، تنها متغيري بود که با خودکارآمدي ارتباط مستقيم داشت (r=0.53،P<0.01 ). از نظر جنسيت تنها خرده مقياس خودکارآمدي پژوهش کيفي در دو جنس اختلاف معني داري را نشان داد و در دختران اين خرده مقياس بيشتر از پسران بود (0.02>P). نتيجه گيري: وضعيت خودکارآمدي پژوهشي و مولفه هاي آن در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي اين دانشگاه در طيف متوسط قرار داشت. نتايج بيانگر آن بود که مشارکت دادن دانشجويان جهت اجرا يا همکاري در طرح هاي تحقيقاتي در ارتقاء مولفه هاي خودکارآمدي پژوهشي دانشجويان تاثير بسزائي دارد. لذا با برنامه ريزي مناسب و برگزاري دوره هاي آموزشي مي توان دانشجويان توانمندتري تربيت نمود. کلید واژه: خودکارآمدي(Q1)دانشجو(Q2)پزشکي(Q2)پژوهش(Q2)دانشگاه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: عزت نفسسلامت عمومیشادکامیسلامت روانآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکیاساتیدعلوم پزشکیپرستاریدندانپزشکیدانشگاهپزشکیهیات علمیعلوم پزشکیعلوم پزشکیخوابگاهتدریس اثربخشارزشیابی ارجاعات: Validation of Research Self-Efficacy Scale for Postgraduate Students of Ferdowsi University and Mashhad University of Medical SciencesThe role of educational-research environment and social factors on the research self-efficacy of students of Mashhad University of Medical SciencesThe representation of research experience model and its relationship with researcher spirituality and research self-efficacy of M. A. students of Islamic Azad University of SariTHE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-EFFICACY IN RESEARCH AND RESEARCH PERFORMANCE; A STUDY ON STUDENTS OF MEDICAL SCIENCES UNIVERSITY OF MASHHADThe Rate of Research Self-Efficacy among Students of Isfahan University of Medical Sciences Based On Research Self-Efficacy ScaleTHE EFFECT OF THREE DIFFERENT TYPES OF MENTAL EXERCISES AND MODELING OF SELF–EFFICACY ON THE NOVICE FEMALE COLLEGE STUDENTSTESTING THE STRUCTURAL RELATIONSHIPS P R BETWEEN RESEARCHING SELF-EFFICACY, THE SOCIAL FACTORS AND RESEARCHING-EDUCATIONAL ENVIRONMENT WITH RESEARCHING-EDUCATIONAL PERFORMANCE STUDENTS OF HIGHER EDUCATIONRESEARCH SELF-EFFICACY IN THE PSYCHOLOGY AND EDUCATIONAL SCIENCES GRADUATE STUDENTSEVALUATION OF COMPONENTS AND RESEARCH SELF – EFFICACY’S STRUCTURAL FACTOR AMONG GRADUATE STUDENTSA Survey of Research Self-Efficacy in Internship Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013 مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه بين خودکار آمدي پژوهشي با عملکرد پژوهشي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مشهدارتباط خود کارآمدي و انگيزه تحصيلي در بين گروهي از دانشجويان علوم پزشکيبررسي خودکارآمدي نيروي انساني در سازمان ها و ارائه الگوي مفهومي براي سنجش آنروان سنجي مقياس خودکارآمدي پژوهشي (RSES) در دانشجويان تحصيلات تکميلي علوم پزشکيارزيابي مولفه ها و ساختار عاملي خودکارآمدي پژوهشي در دانشجويان تحصيلات تکميلي مقالات همایشی مرتبط: تاثیر آموزش سنتی بر خودکارآمدی دانشجویان ترم اول پرستاری و ماماییبررسی اثربخشی آموزش گروهی هوش معنوی بر خودکارآمدی دختران مقطع متوسطه دوم شهر شهرکردآموزش مهارت های کارآفرینی و خودکارآمدی دانش آموزانبررسی تاثیر آموزش هیبریدی بر میزان خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتداییبررسی تاثیر کاربست برنامه های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تسهیل خودکارآمدی و خلاقیت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 445 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی