برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 13 تا صفحه 24 .
 
عنوان مقاله: 

بازانديشي در آموزش پزشکي: مروري بر مفاهيم، مدل ها، اصول و روش هاي تدريس بازانديشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: بازانديشي، از اجزاء جدايي ناپذير و ضروري در آموزش و يادگيري حرفه هاي سلامت است. بازانديشي، فرايندي قابل کنترل است و مي توان از استراتژي هاي متنوع آموزشي جهت تقويت و خلق آن استفاده نمود. بازانديشي سبب مي شود که يادگيري سطحي نبوده و به صورت عميق و معني داري ايجاد شود. کاربرد مدل هاي بازانديشي و راهبردهاي آموزشي ساختارمند، سبب تقويت و ايجاد تفکر بازانديشانه در عملکرد باليني مي شود. اين مطالعه با هدف مروري بر مفاهيم بازانديشي، مدل هاي بازانديشي و راهبردها و روش هاي تقويت و تدريس بازانديشي انجام گرفت.
روش ها: در اين مطالعه پايگاه هاي اطلاعاتي Science Direct، Ovid، PubMed، SID، Magiran و موتور جستجوي گوگل اسکالر (Google Scholar) با استفاده از کليدواژه ها و عبارات بازانديشي «Reflection»، تدريس بازانديشي «Reflection Teaching»، بازانديشي و آموزش پزشکي «Reflection and medical education»، بازانديشي و آموزش باليني «and Clinical Education Reflection» مورد جستجو قرار گرفتند. در مورد مقالات انگليسي، سال هاي (2000 تا 2016) و در مورد مقالات فارسي سال هاي (1385 تا 1395) مبنا قرار داده شدند. در مجموع 68 مقاله به دست آمد و بعد از دو مرحله بررسي 32 مقاله کاملا مرتبط با هدف مطالعه تشخيص داده شده و در تدوين مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند.
يافته ها: بازانديشي به عنوان يک ابزار يادگيري مهم و قابل تقويت و تدريس در آموزش دانشگاهي پذيرفته شده است. روش هاي داستان گويي، بحث گروهي، فلش کارت، پوشهر کار و راهبردهايي مثل ارائه بازخورد و ايجاد زمينه يادداشت برداري رهاي بازانديشي مي توانند به تدريس و تقويت بازانديشي کمک کنند.
بحث و نتيجه گيري: تدريس و تقويت بازانديشي در فراگيران، از ضروريات آموزش در حرفه هاي سلامت به شمار مي رود. ارتباطي که بين توانايي بازانديشي در فراگيران، با توانايي تفکر انتفادي، حل مساله، خودارزيابي، تلفيق آموخته هاي تئوري و عملي و يادگيري خود تنظيمي و مادام العمر وجود دارد، بازانديشي را به يکي از اجزاء ضروري آموزش حرفه هاي پزشکي مبدل ساخته است، بنابراين لازم است که از روش هاي تدريس متنوع جهت تقويت و تدريس بازانديشي استفاده گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رحیمی، م.، و حقانی، ف. (1396). بازاندیشی در آموزش پزشکی: مروری بر مفاهیم, مدل ها, اصول و روش های تدریس بازاندیشی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, 9(2 ), 13-24. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320977



Vancouver : کپی

رحیمی معصومه، حقانی فریبا. بازاندیشی در آموزش پزشکی: مروری بر مفاهیم, مدل ها, اصول و روش های تدریس بازاندیشی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1396 [cited 2021October25];9(2 ):13-24. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320977



IEEE : کپی

رحیمی، م.، حقانی، ف.، 1396. بازاندیشی در آموزش پزشکی: مروری بر مفاهیم, مدل ها, اصول و روش های تدریس بازاندیشی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, [online] 9(2 ), pp.13-24. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320977.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی