برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  21 , شماره  83 ; از صفحه 35 تا صفحه 65 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي و تبيين الگوي توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاري ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

تحقيق حاضر با عنوان طراحي و تبيين الگوي توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاري ايران بخشي از يک گزارش پژوهشي است که درصدد است اثرات مستقيم و غيرمستقيم برنامه هاي توسعه صادرات (که توسط دولت وضع مي شود) و عوامل محيطي دروني و بيروني بر عملکرد صادراتي بنگاه هاي صادرکننده را بسنجد.
در اين پژوهش براي شناسايي و تبين الگوي توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاري از رويکرد ترکيبي- اکتشافي استفاده شده و پس از مصاحبه عميق با
14 نفر از خبرگان صادرات در مناطق آزاد تجاري و به کارگيري فن تحليل محتواي کيفي و استفاده از فنون کدگذاري باز و محوري، عوامل اصلي و فرعي موثر بر توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاري به همراه عوامل و شاخص هاي مربوط به هر کدام از آن ها استخراج شد. سپس، پرسشنامه از لحاظ روايي و پايايي از طريق تکنيک هاي آماري تاييد و نهايي شده و در اختيار 210 بنگاه اقتصادي فعال در اين مناطق قرار گرفت. مدل نهايي توسط نرم افزار LISREL8.54 سنجيده شد.
از مدل پيشنهادي تحقيق 79شاخص در
هشت عامل فرعي و دو عامل اصلي براي توسعه صادرات استخراج و گزارش شد. بنابراين، محقق به يک الگوي نظري آزمون شده- با ويژگي هاي جامع بومي- دست يافت. در اين مدل، به عواملي از جمله ويژگي هاي محيط خرد، ويژگي هاي محيط کلان، ساختار صادراتي مناطق آزاد تجاري، منابع، قابليت هاي سازماني، قابليت ها و شايستگي هاي مديريت، استراتژي رقابتي و استراتژي هاي بازاريابي صادراتي، ارزش صادراتي، رشد حجم صادراتي و سهم بازار صادراتي در دو عامل اصلي محيط و شرکت توجه شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 124
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی