برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نقش ميانجي گري مديريت زمان براي نشانه هاي اختلال نارسايي توجه/فزون کنشي و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه نشانه هاي اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان با تاکيد بر نقش ميانجي گري مديريت زمان صورت گرفت.
روش: در اين تحقيق همبستگي، يک گروه نمونه 203 نفري دانشجوي داراي نشانه هاي اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي از دانشگاه فردوسي مشهد که با استفاده از مقياس درجه بندي
ADHD بزرگسالان بارکلي (BAARS) واجد نشانه هاي اختلال بودند، شناسايي و انتخاب شدند و با استفاده از مقياس مديريت زمان مورد ارزيابي قرار گرفتند. همچنين از معدل اين دانشجويان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي آنان استفاده گرديد.
يافته ها: تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از نرم افزار ليزرل و به روش تحليل مسير صورت گرفت. نتايج حاکي از تاييد نقش ميانجي گري مديريت زمان در رابطه نشانه نارسايي توجه و پيشرفت تحصيلي بود. در حالي که نتايج نشان داد مديريت زمان نقش ميانجي گري در رابطه دو نشانه فزون کنشي و تکانش گري با پيشرفت تحصيلي ايفا نمي کند. همچنين نتايج نشان داد از بين سه نشانه اختلال
ADHD، تنها نشانه تکانش گري اثر مستقيمي بر پيشرفت تحصيلي دارد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش حاضر، پيشنهاد مي گردد مداخلات درماني براي دانشجويان مبتلا به
ADHD متمرکز بر بهبود مديريت زمان اين افراد باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

میردورقی، ف.، و مشهدی، ع.، و صالحی فدردی، ج.، و رسول زاده طباطبایی، س. (1395). نقش میانجی گری مدیریت زمان برای نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری, 4(7 ), 157-177. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320669



Vancouver : کپی

میردورقی فاطمه، مشهدی علی، صالحی فدردی جواد، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم. نقش میانجی گری مدیریت زمان برای نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری. 1395 [cited 2021April18];4(7 ):157-177. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320669



IEEE : کپی

میردورقی، ف.، مشهدی، ع.، صالحی فدردی، ج.، رسول زاده طباطبایی، س.، 1395. نقش میانجی گری مدیریت زمان برای نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری, [online] 4(7 ), pp.157-177. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320669>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 73 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی