برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه ساختاري نقش گروه هاي آموزشي با کيفيت عملکرد معلمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
 
چکیده: 

هدف از انجام اين پژوهش، رابطه ساختاري نقش گروه هاي آموزشي با کيفيت عملکرد معلمان دبيرستان هاي شهر ياسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقيقات توصيفي-همبستگي محسوب مي شود. جامعه آماري شامل تمامي معلمان دبيرستان هاي شهر ياسوج در سال تحصيلي 93-1392 بودند، که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهاي نقش گروه هاي آموزشي و کيفيت عملکرد معلمان داده ها گردآوري شد. براي بررسي پايايي اين ابزارها از آلفاي کرونباخ استفاده شد. داده ها با مدل معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و LISREL تحليل شدند. يافته ها نشان داد که از ديدگاه معلمان، رهبري گروه و ارتباطات بالاترين ميانگين را به خود اختصاص داده اند. بين ابعاد نقش گروه هاي آموزشي (هماهنگ کننده، مشاور، رهبر گروه و ارزياب) با ابعاد کيفيت عملکرد (نقش حرفه اي، ارتباطات، مديريت ارائه دروس، تدريس و هدايت، شايستگي فرهنگي، نظارت و تضمين کيفيت تدريس، کيفيت بازخورد، تکاليف، مديريت کلاس) رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. نقش هاي هماهنگ کننده، مشاور، رهبر و ارزياب گروه هاي آموزشي پيش بيني کننده معناداري کيفيت عملکرد معلمان مي باشد.
گروه هاي آموزشي با ايفاي نقش هاي هماهنگ کننده، مشاور، رهبر گروه و ارزياب مي توانند به طور مستقيم کيفيت عملکرد معلمان را تحت تاثير قرار دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

جعفری، س.، و دامغانیان، ح.، و عبدشریفی، ف. (1396). رابطه ساختاری نقش گروه های آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز), 9(2 (پیاپی 2-73) ), 37-58. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320423



Vancouver : کپی

جعفری سکینه، دامغانیان حسین، عبدشریفی فاطمه. رابطه ساختاری نقش گروه های آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز). 1396 [cited 2021April11];9(2 (پیاپی 2-73) ):37-58. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320423



IEEE : کپی

جعفری، س.، دامغانیان، ح.، عبدشریفی، ف.، 1396. رابطه ساختاری نقش گروه های آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز), [online] 9(2 (پیاپی 2-73) ), pp.37-58. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320423>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
بازدید یکساله 327 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی