برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1396 , دوره  6 , شماره  3 ; از صفحه 65 تا صفحه 84 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي بر کاهش اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر اردبيل در سال تحصيلي 96-1395 تشکيل مي دادند. براي انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي از ميان مدارس پسرانه دوره متوسطه دوم شهر اردبيل، دو مدرسه انتخاب شد، سپس با مراجعه به کارنامه تحصيلي دانش آموزان کلاس هاي اين مدارس، از هر مدرسه يک کلاس با دانش آموزان پيشرفت تحصيلي پايين انتخاب گرديد و در نهايت از هر کلاس 15 دانش آموز با پيشرفت تحصيلي پايين انتخاب شده و به طور تصادفي در گروه آزمايش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. به دانش آموزان گروه آزمايش، 8 جلسه راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي آموزش داده شد. براي جمع آوري داده ها از مقياس اهمال کاري تحصيلي سولومن و راتبلوم استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماري کواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان داد که فرضيه پژوهش مبني بر اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي بر کاهش اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين مورد تاييد قرار گرفته است و دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداري اهمال کاري تحصيلي کمتري داشتند (P<0.01). بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که آموزش راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي در کاهش اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين اثربخش است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شیخ الاسلامی، ع. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. روانشناسی مدرسه, 6(3 ), 65-84. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320233



Vancouver : کپی

شیخ الاسلامی علی. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. روانشناسی مدرسه. 1396 [cited 2021September18];6(3 ):65-84. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320233



IEEE : کپی

شیخ الاسلامی، ع.، 1396. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی پایین. روانشناسی مدرسه, [online] 6(3 ), pp.65-84. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320233.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 445 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی