برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  6 , شماره  2 ; از صفحه 83 تا صفحه 99 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر سبک حل مساله (کارآمد و ناکارآمد) دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر سبک حل مساله (کارآمد و ناکارآمد) دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه دوم ناحيه دو شهر اردبيل در سال تحصيلي 95-1394 تشکيل مي دادند که از ميان آنها با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، 60 دانش آموز انتخاب شده و به طور تصادفي در گروه آزمايش (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) جايگزين شدند. شرکت کنندگان گروه آزمايش، 6 جلسه تحت آموزش تفکر انتقادي قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه تجديد نظر شده حل مساله اجتماعي دزوريلا، نزو، ميد-اوليورز (2000) استفاده شد. داده ها با روش آماري کواريانس چندمتغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان داد که فرضيه پژوهش مبني بر اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر سبک حل مساله دانش آموزان مورد تائيد قرار گرفته است. بدين صورت که ميانگين نمره هاي پس آزمون دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل به طور معناداري در سبک حل مساله کارآمد (جهت گيري مثبت به مساله و سبک منطقي حل مساله) بيشتر و در سبک حل مساله ناکارآمد (جهت گيري منفي به مساله، سبک اجتنابي حل مساله و سبک تکانشي حل مساله) کمتر بود. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که آموزش تفکر انتقادي در افزايش سبک حل مساله کارآمد دانش آموزان اثربخش است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شیخ الاسلامی، ع.، و امیدوار، ع. (1396). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر سبک حل مساله (کارآمد و ناکارآمد) دانش آموزان. روانشناسی مدرسه, 6(2 ), 83-99. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320214



Vancouver : کپی

شیخ الاسلامی علی، امیدوار عظیم. اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر سبک حل مساله (کارآمد و ناکارآمد) دانش آموزان. روانشناسی مدرسه. 1396 [cited 2021October23];6(2 ):83-99. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320214



IEEE : کپی

شیخ الاسلامی، ع.، امیدوار، ع.، 1396. اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر سبک حل مساله (کارآمد و ناکارآمد) دانش آموزان. روانشناسی مدرسه, [online] 6(2 ), pp.83-99. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320214.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 129 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی