برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  15 , شماره  45 ; از صفحه 45 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

دسته بندي مشتريان حقوقي و پيش بيني توانايي سوددهي آنان با استفاده از ارزش طول عمر مشتري و رويکرد زنجيره مارکوف (مورد مطالعه: مشتريان يک بانک خصوصي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

در عصر حاضر، مشتريان مهم ترين منبع درآمد موسسات مالي و بانک ها محسوب مي شوند. با توجه به روند خصوصي سازي در کشور و تغيير ساختار مالي بانک ها، ضرورت بيشتري در حفظ و جذب مشتريان سودآور احساس مي گردد. هرچند يکي از مهم ترين روش هاي شناسايي مشتريان سودآور مفهوم ارزش طول عمر مشتري است ولي مهم تر از آن برآورد و تخمين وضعيت آينده مشتريان است زيرا که سودآوري بانک به وضعيت مشتريان در آينده بستگي دارد. در اين تحقيق، ابتدا مبحث ارزش طول عمر مشتري و ضرورت و انواع دسته بندي مشتريان ارائه گرديده و سپس با استفاده از مدل RFM و تکنيک AHP و نظرات خبرگان بانکي نسبت به وزن دهي متغيرهاي مورد بررسي اقدام و با توجه به ميانگين سه متغير فوق، مشتريان گروه بندي گرديده اند. همچنين با استفاده از زنجيره مارکوف و استخراج ماتريس احتمال، جابجايي مشتريان در گروه هاي مختلف و وضعيت آينده اين گروه ها پيش بيني شده است. يافته اصلي اين تحقيق را مي توان استخراج ماتريس احتمال که قابليت پيش بيني جابجايي مشتريان در گروه هاي مختلف را دارد ذکر نمود. با استفاده از اين ماتريس به عدم تمايل تعداد زيادي از مشتريان به جابجايي در بين گروه هاي تعيين شده دست مي يابيم (بيشترين درصد مشتريان در قطر اصلي ماتريس احتمال قرار دارد). در اين تحقيق نشان داده شده است که متغير مانده حساب (M) بيشترين تاثير را در گروه بندي مشتريان دارا بوده و دو متغير تعداد تراکنش ها (F) و تازگي (R) به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم تاثيرگذاري قرار مي گيرند. از ديگر نتايج اين تحقيق، تعيين ضريب C است که جهت رتبه بندي گروه هاي مختلف استفاده شده است. در اين تحقيق سعي شده است با تلفيق اطلاعات مناسب مالي و استفاده از مفاهيم زنجيره مارکوف، جابجايي مشتريان در گروه هاي تعيين شده پيش بيني و راهکارهاي مناسبي جهت مديريت ارتباط با مشتريان در صنعت بانکداري ارائه گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تقوی فرد، م. (1396). دسته بندی مشتریان حقوقی و پیش بینی توانایی سوددهی آنان با استفاده از ارزش طول عمر مشتری و رویکرد زنجیره مارکوف (مورد مطالعه: مشتریان یک بانک خصوصی). مطالعات مدیریت صنعتی, 15(45 ), 45-74. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320135



Vancouver : کپی

تقوی فرد محمدتقی. دسته بندی مشتریان حقوقی و پیش بینی توانایی سوددهی آنان با استفاده از ارزش طول عمر مشتری و رویکرد زنجیره مارکوف (مورد مطالعه: مشتریان یک بانک خصوصی). مطالعات مدیریت صنعتی. 1396 [cited 2021September24];15(45 ):45-74. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320135



IEEE : کپی

تقوی فرد، م.، 1396. دسته بندی مشتریان حقوقی و پیش بینی توانایی سوددهی آنان با استفاده از ارزش طول عمر مشتری و رویکرد زنجیره مارکوف (مورد مطالعه: مشتریان یک بانک خصوصی). مطالعات مدیریت صنعتی, [online] 15(45 ), pp.45-74. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320135.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 207 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی