برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1394 , دوره  7 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 19 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه عملکرد روش هاي رگرسيون آماري و فازي در تخمين تابع تقاضاي بنزين (مطالعه موردي در ايران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

بنزين از کليدي ترين فرآورده هاي انرژي در حمل ونقل مسافر در ايران به شمار مي رود. مصرف روزافزون بنزين و نياز به سياستگذاري هاي صحيح در راستاي مديريت تقاضاي بنزين، شناخت ساختار تقاضاي فرآورده بنزين را به اولويت بسياري از برنامه هاي تحقيقاتي در ايران بدل ساخته است. يکي از مهم ترين چالش هاي موجود در اين ميان، درنظرگرفتن نااطميناني هاي ناشي از شکست هاي ساختاري اقتصادي، تغيير در سياستگذاري ها، نبودن داده هاي دقيق و ابهام در روند آتي است. اين تحقيق تلاش مي کند با بهره گيري از الگوهاي متنوع شبيه سازي، به شناختي بهتر از عوامل موثر بر تقاضاي بنزين در ايران دست يابد. از اين رو، با استفاده از رگرسيون هاي آماري و فازي، به تخمين تابع تقاضاي بنزين در ايران در بازه زماني 1360-1386 پرداختيم و متغير هاي موثر بر تقاضاي بنزين معرفي شدند. سپس مدل هاي دو روش با استفاده از معيار هاي استاندارد مقايسه شدند. نتايج تحقيق نشان مي دهد علي رغم برتري نسبي روش رگرسيون آماري، دو روش آماري و فازي داراي دقت کافي و عملکرد مناسب در برآورد و پيش بيني تقاضاي سرانه بنزين در ايران هستند. همچنين، از ميان متغيرهاي تخمين، تنها سه متغير قيمت بنزين، متغير سهم سرانه خوردو و متغير روند داراي اثر معنادار بر متغير وابسته مصرف سرانه بنزين است و متغير درآمد سرانه اثر معناداري بر مصرف سرانه بنزين ندارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 152
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی