4 SID.ir | پيش بيني عملکرد رياضي دانش آموزان بر اساس خودکارآمدي رياضي و مهارت هاي مطالعه رياضي: نقش تعديل کننده جنسيت
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

پيش بيني عملکرد رياضي دانش آموزان بر اساس خودکارآمدي رياضي و مهارت هاي مطالعه رياضي: نقش تعديل کننده جنسيت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

هدف از اجراي ژوهش حاضر، پيش بيني عملکرد رياضي دانش آموزان از طريق مهارت هاي مطالعه رياضي و خودکارآمدي رياضي بود.روش پژوهش، توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري پژوهش را همه دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهر جغتاي به تعداد 354 نفر (176 نفر دختر و 178 نفر پسر) تشکيل مي دادند. روش نمونه گيري، روش سرشماري بود و به منظور گردآوري داده ها، از نمره هاي رياضي نيمسال اول تحصيلي 94-1393 براي عملکرد رياضي، پرسشنامه خودکارآمدي رياضي ميدلتون و ميگلي (1997) و پرسشنامه مهارت هاي مطالعه رياضي استفاده شد. روايي محتوايي پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان و پايايي آنها با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ تاييد شد. نتايج نشان داد که خودکارآمدي رياضي و مولفه هاي راهبرد يادگيري، مديريت زمان و امتحان دادن با عملکرد رياضي رابطه مثبت و معني داري داشتند. همچنين نتايج رگرسيون گام به گام نشان داد که عملکرد رياضي از طريق خودکارآمدي رياضي و راهبرد يادگيري قابل پيش بيني است. از سوي ديگر، به منظور بررسي اثر تعديل کنندگي جنسيت، تحليل رگرسيون سلسله مراتبي نشان داد که جنسيت، تنها رابطه بين خودکارآمدي رياضي و عملکرد رياضي را تعديل مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 245
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی