برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي توابع واکنش بانک مرکزي با استفاده از قاعده تيلور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

بحث سياست گذاري پولي قاعده مند در مقابل سياست گذاري پولي صلاحديدي از مهم ترين مباحث سياست گذاري پولي به حساب مي آيد. اگر سياست هاي پولي به صورت صلاحديدي اجرا شوند، مقامات بانک مرکزي در شرايط مختلف اقتصادي و با توجه به وضعيت متغيرهاي کلان اقتصادي ازجمله نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادي، به صلاحديد خود واکنش نشان مي دهند، اما اگر سياست هاي پولي به صورت قاعده مند اجرا شوند، عکس العمل مقامات پولي نسبت به نوسانات اقتصادي بر اساس نظريه هاي اقتصادي و قواعد پولي منطبق بر آن ها، خواهد بود. بررسي ميزان قاعده مند بودن يا صلاحديدي بودن سياست هاي پولي از اهميت خاصي برخوردار است. به همين دليل، در اين مقاله ميزان قاعده مند بودن يا صلاحديدي بودن سياست هاي پولي بانک مرکزي ايران بررسي شده است. يکي از قواعد پولي که در اين مقاله به کارگيري آن براي ايران مورد آزمون قرار گرفته است، قاعده پولي تيلور و قاعده پولي تيلور تعميم يافته است. قاعده پولي تيلور و قاعده پولي تيلور تعميم يافته معروف ترين تصريح تابع عکس العمل در ادبيات اقتصادي هستند. بر اساس قاعده تيلور و تيلور تعميم يافته، مقامات پولي نسبت به انحراف توليد از توليد بالقوه و انحراف تورم از تورم هدف، از طريق تغيير در نرخ بهره اسمي، به عنوان نوعي ابزار سياستي عکس العمل نشان مي دهند. شايان ذکر است که در اين مقاله به دليل حاکميت سيستم بانکداري بدون ربا در ايران و به دليل اينکه بانک مرکزي ايران پايه پولي را به عنوان هدف مياني سياست پولي اعلام مي کند، به جاي استفاده از نرخ بهره از نرخ رشد پايه پولي استفاده شده است.
دو مدل مختلف با بهره گيري از داده هاي دوره زماني
1392-1353 بر اساس روش رگرسيون معمولي برآورد شدند. نتايج به دست آمده از تخمين معادلات مربوط به واکنش بانک مرکزي در مدل ها، نشان داد که واکنش بانک مرکزي نسبت به متغير شکاف توليد مبتني بر قاعده ولي نسبت به متغير انحراف از تورم مبتني بر صلاحديد است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 134
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی