برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  - , شماره  30 ; از صفحه 47 تا صفحه 65 .
 
عنوان مقاله: 

شناسايي و اولويت بندي مولفه هاي استراتژيک تاثيرگذار بر جايگاه برند ملي فرش دستباف ايراني در بازار جهاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سیستان و بلوچستان
 
چکیده: 

از يکسو به علت کاهش درآمد نفتي کشور و نياز مبرم به ارز آوري صادرات غيرنفتي علي الخصوص صنعت فرش به عنوان مهمترين کالاي صادرات غيرنفتي و از سوي ديگر به علت روند نزولي ميزان صادرات فرش دستباف به عنوان يک برند ملي در بازار جهاني و پيشي گرفتن کشورهايي همچون چين و هند از ايران در سالهاي اخير، هدف پژوهش حاضر شناسايي و اولويت بندي مولفه هاي استراتژيک تاثيرگذار برصنعت فرش دستباف به عنوان يک برند ملي در بازار جهاني مي باشد. براي نيل به اين هدف از رويکرد تلفيقي تحليل استراتژيک و تحليل سلسله مراتبي استفاده شد. نخست به منظور شناسايي نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهديد با مطالعات عميق کتابخانه اي و سپس با هدف جمع آوري داده هاي کيفي با تعدادي ازکارشناسان اين صنعت مصاحبه هاي آزاد و هدايت شده صورت گرفت. همچنين جهت جمع آوري اطلاعات مستندتر از دو پرسشنامه ارجحيت بندي و سنجش اهميت نسبي عوامل موثر استفاده گرديد. بنابر تجزيه و تحليل نتايج اين تحقيق، نقطه قوت قابل اعتماد و شناخته بودن برند فرش ايراني، و در مقابل ضعف عدم توجه به خواست، نياز و سليقه بازار جهاني بين عوامل داخلي و فرصت لغو تحريم هاي بين المللي در مسير اجراي برجام و تهديد ورود رقباي خارجي با امکانات پيشرفته تر و کاهش سهم بازار در سالهاي اخير، مهمترين عوامل خارجي موثر بر جايگاه اين صنعت بود. همچنين استراتژي برتر براي ارتقا جايگاه در اين صنعت استراتژي تهاجمي (SO) انتخاب شد. بنابرنتايج پژوهش پيشنهاد ميشود فعالان اين صنعت برنامه اي جامع جهت شناسايي بازارهاي بکر، دنج و دست نخورده جهاني، ورود سرمايه و تخصص خارجي، بهينه سازي مصرف منابع و کاهش بهاي تمام شده محصول، تقويت سفارش پذيري و در نهايت بهبود کانالهاي توزيع و فروش با اتکا به دانش فناوري اطلاعات تدوين نمايند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

شهبازی منشادی، م.، و سالارزهی، ح. (1395). شناسایی و اولویت بندی مولفه های استراتژیک تاثیرگذار بر جایگاه برند ملی فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی. گلجام, -(30 ), 47-65. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=319086



Vancouver : کپی

شهبازی منشادی مهرداد، سالارزهی حبیب اله. شناسایی و اولویت بندی مولفه های استراتژیک تاثیرگذار بر جایگاه برند ملی فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی. گلجام. 1395 [cited 2021April14];-(30 ):47-65. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=319086



IEEE : کپی

شهبازی منشادی، م.، سالارزهی، ح.، 1395. شناسایی و اولویت بندی مولفه های استراتژیک تاثیرگذار بر جایگاه برند ملی فرش دستباف ایرانی در بازار جهانی. گلجام, [online] -(30 ), pp.47-65. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=319086>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 83 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی