برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سازماندهي- برنامه ريزي، استدلال و حافظه کاري در کودکان با و بدون اختلال خاص يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه بجنورد
 
چکیده: 

هدف: کودکان با اختلال خاص يادگيري عليرغم داشتن هوش بهر متوسط يا بالاتر از متوسط در کارکردهاي اساسي تحصيلي مانند خواندن، نوشتن و رياضي دشواري دارند. هدف از اين پژوهش مقايسه سازماندهي-برنامه ريزي، استدلال و حافظه کاري در کودکان با و بدون اختلال خاص يادگيري بود.
روش: اين پژوهش از نوع علي-مقايسه اي بود. جامعه پژوهش شامل کليه دانش آموزان عادي و کليه دانش آموزان با اختلال خاص يادگيري پايه چهارم ابتدايي در مدارس پسرانه شهر گناباد بود. نمونه شامل 30 دانش آموز با اختلال خاص يادگيري و 30 دانش آموز عادي که در سال تحصيلي 92-91 مشغول به تحصيل بودند، مي شد. از روش نمونه گيري تصادفي ساده براي انتخاب دانش آموزان با اختلال خاص يادگيري و براي دانش آموزان عادي از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي استفاده شد.
يافته? ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان عادي در کارکردهاي اجرايي به طور معنا داري نسبت به انواع اختلال هاي خاص يادگيري متفاوت است (p<0.05)، همچنين مشخص شد انواع اختلال خاص يادگيري (خواندن، نوشتن و رياضي) در کارکردهاي اجرايي تفاوت معنا داري با يکديگر ندارند (p>0.05).
نتيجه ?گيري: با استناد به يافته هاي اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت که کودکان با انواع اختلال هاي خاص يادگيري در کارکردهاي اجرايي عملکرد پايين تري نسبت به کودکان عادي دارند و اين مساله بايد در ارزيابي و درمان اين کودکان مورد توجه قرار گيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

نساییان، ع.، و اسدی گندمانی، ر.، و مرادی، م. (1396). مقایسه سازماندهی- برنامه ریزی, استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری. راهبردهای شناختی در یادگیری, 5(8 ), 1-13. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=318909



Vancouver : کپی

نساییان عباس، اسدی گندمانی رقیه، مرادی محمد. مقایسه سازماندهی- برنامه ریزی, استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری. راهبردهای شناختی در یادگیری. 1396 [cited 2021April20];5(8 ):1-13. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=318909



IEEE : کپی

نساییان، ع.، اسدی گندمانی، ر.، مرادی، م.، 1396. مقایسه سازماندهی- برنامه ریزی, استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری. راهبردهای شناختی در یادگیری, [online] 5(8 ), pp.1-13. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=318909.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 400 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی