5 SID.ir | مدل سازي حرکت چرخ قطار به منظور جلوگيري از لغزش در هنگام ترمزگيري از منظر تئوري هاي کلاسيک و آناليز المان محدود
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مدل سازي حرکت چرخ قطار به منظور جلوگيري از لغزش در هنگام ترمزگيري از منظر تئوري هاي کلاسيک و آناليز المان محدود

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
 
چکیده: 

آشکارسازي و جلوگيري از لغزش چرخ در ديناميک حرکت قطارها از اهميت بسزايي برخوردار بوده است. در عين حال، عملکرد ماشين هاي ريلي وابسته به ناحيه بسيار کوچکي ست که چرخ و ريل با يکديگر تماس دارند. اين ناحيه پرتنش تقريبا ريشه تمامي تحقيقات در حوزه ماشين هاي ريلي-از عملکرد ديناميکي تا اصلاح زيربنا-بوده است. بنابراين درک بهتر مساله تماس بين چرخ و ريل جهت طراحي بهينه در حوزه حمل و نقل ديلي بسيار ضروري است. در اين تحقيق سه مدل تماسي غير بيضوي مورد ارزيابي و قياس در مقابل يکديگر از منظر ناحيه تماس، فشار وارده، توزيع پيشران و نيروهاي خزشي قرار خواهند گرفت. در اين ميان مدل هايي از جمله جانسون و کالکر در اين خصوص به خوبي توانسته اند رفتار چرخ و ريل را در ناحيه مورد نظر پيش بيني کنند. حال آنکه فرض اوليه تمامي اين تئوري ها جسم نيمه بي نهايت بوده است که اين فرضيه خطاهاي بسياري را در مساله وارد خواهد کرد مخصوصا زماني که فلانج تير به گوشه ريل برخورد نمايد. همچنين لازم به ذکر است که تئوري هاي مذکور در هنگام اشباع ناحيه لغزش به درستي نمي توانند پاسخگوي مساله باشند. از اين رو در اين تحقيق دو مدل از مهندسي خودرو و آناليز المان محدود –که محدوديت هاي فوق را ندارند- جهت بررسي مساله، مورد استفاده قرار مي گيرند. مهندسي خودرو بدليل کار با لغزش هاي زياد توانايي پيش بيني ديناميک حرکت را در ناحيه اشباع داراست. در نهايت با عنايت به نتايج بدست آمده، تئوري هاي تير، بريستل و آناليز المان محدود تطابق بسيار مناسبي با نتايج آزمايشات عملي نشان دادند. در تحقيق پيش رو چرخ S1002 در تماس با ريل UIC60 قرار داشته و در سرعت هاي اوليه 30، 60، 100 و 140 کيلومتر بر ساعت ممان ترمزي اعمال مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 83
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی