برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  11 , شماره  4 ; از صفحه 500 تا صفحه 507 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش مبتني بر شواهد بر خودکارامدي دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: خودکارامدي نقش مهمي را در به کارگيري دانش و مهارت هاي باليني ايفا مي کند. يکي از روش هاي افزايش خودکارامدي، استفاده از تجربه و نتايج تحقيقات باليني است. هدف از اين مطالعه، تعيين تاثير آموزش مبتني بر شواهد بر خودکارامدي دانشجويان پرستاري بود.روش کار: پژوهش تجربي حاضر در سال 1391 بر روي 48 دانشجوي ترم سه رشته پرستاري دانشگاه علوم پزشکي اروميه صورت گرفت. نمونه گيري به صورت در دسترس انجام شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفي به دو گروه شاهد (24 نفر) و مداخله (24 نفر) تقسيم شدند که با توجه به کارآموزي دانشجويان در بخش ارتوپدي، در 8 گروه قرار گرفتند. دانشجويان گروه مداخله آموزش مبتني بر شواهد را به صورت کارگاه دو جلسه دو ساعته گذراندند. ميزان خودکارامدي قبل و بعد از آموزش دانشجويان گروه شاهد و مداخله به وسيله پرسش نامه خودکارامدي عمومي ( Generalized self-efficacyيا GSE) مورد ارزيابي قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون هاي آماري c2 ، t، Mann-Whitney و Wilcoxon با ضريب و فاصله اطمينان 95±2 درصد مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: 33.3 درصد دانشجويان دختر و 66.7 درصد پسر بودند. ميزان خودکارامدي دانشجويان گروه مداخله که بر اساس مبتني بر شواهد آموزش ديده بودند، با انجام آزمون Mann-Whitney به طور معني داري بالاتر از دانشجويان گروه شاهد بود (P<0.001) و در گروه شاهد تفاوت معني داري مشاهده نشد.نتيجه گيري: آموزش مبتني بر شواهد بيش از روش مرسوم منجر به ارتقاي خودکارامدي در دانشجويان پرستاري مي شود. بنابراين پيشنهاد مي گردد که اين روش در آموزش باليني مورد استفاده قرار گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حبیب زاده، ح.، و خواجه علی، ن.، و خلخالی، ح.، و محمدپور، ی. (1393). بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 11(4 ), 500-507. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=318772



Vancouver : کپی

حبیب زاده حسین، خواجه علی نسرین، خلخالی حمیدرضا، محمدپور یوسف. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1393 [cited 2022January29];11(4 ):500-507. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=318772



IEEE : کپی

حبیب زاده، ح.، خواجه علی، ن.، خلخالی، ح.، محمدپور، ی.، 1393. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شواهد بر خودکارامدی دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 11(4 ), pp.500-507. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=318772.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 164 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی