برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
شهريور 1396 , دوره  17 , شماره  6 ; از صفحه 90 تا صفحه 100 .
 
عنوان مقاله: 

شبيه سازي گردابه زميني در کانال هواي يک موتور هواپيما در جهت وزش باد از روبروي موتور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه صنعتی انوشیروان، بابل
 
چکیده: 

موتور جتي که در نزديکي زمين با سرعت پايين و پيشرانش بالا کار مي کند مي تواند جدايش جرياني از سطح زمين تا ورودي را تجربه کند که منجر به تشکيل گردابه زميني مي شود. با شناخت بهتر از نحوه شکل گيري اين پديده مي توان از رويدادهايي همچون ورود اشيا خارجي به موتور، سرج موتور، استال در کمپرسور و ارتعاش فن جلوگيري نمود. در تحقيق حاضر، تشکيل گردابه زميني در کانال هواي موتور هواپيما با استفاده از ديناميک سيالات محاسباتي بررسي و از نمونه اي با ابعاد 1.30 نمونه واقعي براي شبيه سازي استفاده شده است. سيال هوا، تراکم پذير، سه بعدي و پايا در نظر گرفته شده و مدل جريان آشفته مورد استفاده در پژوهش حاضر کا-امگا اس اس تي است. پس از بررسي استقلال از شبکه، مرز عدم تشکيل گردابه با رابطه تجربي مورفي مقايسه شد. نتايج نشان مي دهد با کاهش نسبت سرعت بي بعد، هسته گردابه جابجا شده و با رسيدن به نسبت سرعت بي بعد بحراني، گردابه زميني از بين مي رود. در نسبت سرعت هاي بي بعد برابر با مقدار 132، 66، 44 و 33 گردابه تشکيل شد و در نسبت سرعت بي بعد 26.4 طبق بررسي انجام شده گردابه از بين رفته است. در اين مقاله براي بررسي غيريکنواختي توزيع فشار کل در صفحع فن از ضريب اعوجاج جريان استفاده شده است. مقادير اين ضريب در حضور گردابه در نسبت هاي سرعت بي بعد 33، 44، 66 و 132 به ترتيب برابر 0.39، 0.391، 0.447 و 0.3957 مي باشد. همچنين مشاهده شد که در حالت وزش باد از روبرو بيش تر از يک هسته و در حالت بدون جريان وزش باد خارجي تنها يک هسته گردابه تشکيل مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 94
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی