برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مفهوم توانمندسازي روان شناختي و رابطه آن با سرمايه روان شناختي معلمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر، بررسي مفهوم توانمندسازي روان شناختي و رابطه آن با سرمايه روان شناختي معلمان بود. روش آماري پژوهش توصيفي – همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش، کليه معلمان رسمي و تمام وقت مدارس ابتدايي شهر اصفهان بودند که در سال تحصيلي 93-92 مشغول به تدريس بوده و تعداد آنها 4805 نفر بود. از اين تعداد 200 نفر مطابق با روش تعيين حجم نمونه استيونز (1996) و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب با حجم جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري در پژوهش حاضر پرسشنامه توانمندسازي روان شناختي اسپريتزر و ميشرا (1995) و پرسشنامه سرمايه روان شناختي لوتانز و همکاران (2007) بود. هر دو پرسشنامه به منظور روايي محتوايي مورد بازنگري و تاييد هفت نفر متخصص مديريت قرار گرفت. پايايي پرسشنامه ها نيز از طريق ضريب آلفاي کرونباخ برآورد گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که بين سرمايه روان شناختي و ابعاد آن (خودکارآمدي، اميدواري، انعطاف پذيري و خوش بيني) و توانمندسازي روان شناختي معلمان مدارس ابتدايي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد (p£0.05). همچنين، نتايج تحليل رگرسيون نشان دادکه هر چند سرمايه روان شناختي در کل قادر به پيش بيني توانمندسازي روان شناختي معلمان است، با وجود اين، از بين ابعاد سرمايه روان شناختي اميدواري 21.9 درصد و انعطاف پذيري 3.6 درصد از توانمندسازي روان شناختي معلمان مدارس ابتدايي را پيش بيني مي کنند و ابعاد خودکارآمدي و خوش بيني به تنهايي پيش بيني کننده توانمندسازي روان شناختي معلمان مدارس ابتدايي نيستند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی جندانی، م.، و هویدا، ر.، و سماواتیان، ح. (1394). مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان. رویکردهای نوین آموزشی, 10(1 (پیاپی 21) ), 67-82. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=317459



Vancouver : کپی

رضایی جندانی محبوبه، هویدا رضا، سماواتیان حسین. مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان. رویکردهای نوین آموزشی. 1394 [cited 2022January25];10(1 (پیاپی 21) ):67-82. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=317459



IEEE : کپی

رضایی جندانی، م.، هویدا، ر.، سماواتیان، ح.، 1394. مفهوم توانمندسازی روان شناختی و رابطه آن با سرمایه روان شناختی معلمان. رویکردهای نوین آموزشی, [online] 10(1 (پیاپی 21) ), pp.67-82. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=317459.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 291 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی