برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  11 , شماره  42 ; از صفحه 269 تا صفحه 280 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش مهارت هاي خودآگاهي هيجاني بر افزايش کنترل تکانه و کاهش استعداد گرايش به مصرف موادمخدر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

هدف: در تحقيق حاضر اثربخشي آموزش مهارت هاي خودآگاهي هيجاني بر افزايش کنترل تکانه و کاهش استعداد گرايش به مصرف موادمخدر مورد بررسي قرار گرفت.
روش: روش تحقيق شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحيه چهار اهواز، جامعه آماري تحقيق را تشکيل داده، که 50 نفر از آنان (25 نفرگروه آزمايشي و 25 نفر گروه گواه) به صورت تصادفي ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمايش در معرض 11 جلسه آموزشي مهارت هاي خودآگاهي هيجاني قرار گرفت. براي جمع آوري داده ها از خرده مقياس کنترل تکانه هوش هيجاني بارآن (1997) و آزمون استعداد گرايش به اعتياد زرگر (1385) استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهي هيجاني در گروه آزمايش باعث افزايش کنترل تکانه و کاهش استعداد گرايش به مصرف موادمخدر در آنان شد.
نتيجه گيري: براي ارتقاء رفتارهاي پيشگيري از سوء مصرف موادمخدر، آموزش مهارت هاي خودآگاهي هيجاني ضروري است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 144
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی