5 SID.ir | ارزيابي رفتار لرزه اي پل هاي بتني عرشه پيوسته با بيه هاي مختلف با استفاده از منحني شکنندگي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزيابي رفتار لرزه اي پل هاي بتني عرشه پيوسته با بيه هاي مختلف با استفاده از منحني شکنندگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

پل ها از جمله ارکان اصلي خطوط حمل و نقل شهري و بين شهري مي باشند. بنابراين بايد طوري طراحي شوند که بعد از وقوع زلزله قابل استفاده بوده و منجر به قطع ارتباط سيستم حمل و نقل عمومي نشوند. خسارت وارد بر پل ها در زلزله هاي اخير اهميت ارزيابي لرزه اي پل و تعيين سطوح خرابي آن ها تحت بارهاي لرزه اي را آشکار نمود. از جمله عواملي که آسيب پذيري پل ها در برابر زلزله را افزايش مي دهد، زاويه بيه پل مي باشد. پل هاي داراي بيه معمولا در تقاطع بزرگراه ها و يا جاده هايي که به دليل شرايط جغرافيايي امکان ساخت پل هاي معمولي وجود ندارد، ساخته مي شوند. هدف اين مقاله ارزيابي لرزه اي پل هاي بتني عرشه پيوسته داراي زاويه بيه با استفاده از معيار خرابي و تعيين احتمال خرابي پايه هاي پل به کمک منحني هاي شکنندگي مي باشد. بدين منظور سه نوع پل بتني عرشه پيوسته دو، سه و چهار دهانه با زاويه هاي بيه صفر، 10، 20 و 30 درجه در نرم افزار اجزاي محدود مدلسازي مي شوند. سپس پاسخ لرزه اي هريک از پل ها تحت 10 رکورد زلزله با انجام تحليل ديناميکي غيرخطي فزاينده (IDA) به دست مي آيد. به منظور تعيين احتمال خرابي پل ها از معيار خرابي ارائه شده توسط مکي و استوجانويچ استفاده شده و حدود خرابي پايه هاي پل ها در چهار حالت خرابي کم، متوسط، زياد و کامل تعيين مي گردد. سپس منحني شکنندگي پل ها در هر يک از حالت هاي خرابي، به دست آمده و احتمال خرابي پايه ها در بيه هاي مختلف و دهانه هاي مختلف مقايسه مي گردد. نتايج حاصل نشان مي دهد که افزايش بيه موجب افزايش احتمال خرابي پل به ويژه در حالت هاي خرابي زياد و کامل مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 106
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی