برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1379 , دوره  24 , شماره  4 ; از صفحه 353 تا صفحه 357 .
 
عنوان مقاله: 

گزارش يك مورد مسموميت با تئوفيلين در نوزاد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی و خدمان بهداشتی، درمانی شهید بهشتی، مرکز پزشکی کودکان مفید
 
چکیده: 

در اين مقاله يک مورد مسموميت با تئوفيلين در نوزاد گزارش شده است. اشتباه پرستار در دادن مقدار زياد آمينوفيلين به جاي محلول کلسيم گلوکونات ده درصد به علت تشابه برچسب و آمپول محتوي دارو به نوزاد منجر به وقوع اين عارضه شده است.
علائم مسموميت شامل لرزش اندام ها، هيپررفلکسي، سفتي عضلات، بالا رفتن حرارت بدن و تشنج هاي غير قابل کنترل است که در نهايت با انجام تعويض خون کنترل شده است. سطح سرمي تئوفيلين قبل از تعويض خون 24.4 ميکروگرم در ميلي ليتر و بعد از آن 14.3 ميکروگرم در ميلي ليتر بوده است. همکاران پزشک و پرستار بايستي به هنگام تجويز و دادن داروها به نوزادان در محاسبه مقدار و نيز کنترل دقيق نوع دارو دقت کافي بنمايند تا از بروز و عوارض بالقوه مهلک مسموميت دارويي جلوگيري شود. شرکت هاي دارويي نيز بايستي برچسب و ظروف متفاوت براي داروهاي مختلف به کار ببرند. همکاران متخصص کودکان همواره بايستي در نوزاداني که علائم غير قابل توجيه دارند و به درمان هاي معمول جواب نمي دهند مسموميت دارويي را مدنظر قرار دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 388
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی