برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
ارديبهشت 1396 , دوره  6 , شماره  4 ; از صفحه 87 تا صفحه 106 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي توان شبکه معابر شهري و طراحي مناسب ترين شبکه هندسي معابر با رويکرد مديريت بحران با استفاده از GIS

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان
 
چکیده: 

شبکه معابر شهري يکي از ارکان عمده شهرها هستند که مي توانند در مديريت بحران هاي شهري، قبل و بعد از بحران ها، عمليات امداد و نجات، جابجايي و تخليه آسيب ديدگان نقش بسزايي داشته باشند. بنابراين ارزيابي توان شبکه معابر شهري و برنامه ريزي براي کاهش آسيب هاي احتمالي امري ضروري به نظر مي رسد. اين تحقيق با هدف ارزيابي شبکه معابر شهري در برابر بحران ها، در منطقه 1 شهر کرمان با رويکرد زلزله انجام گرفته است. شهرکرمان بدليل موقعيت جغرافيايي خود و دارا بودن بافت قديمي در برابر زلزله آسيب پذير مي باشد. بنابراين اين پژوهش سعي دارد با بررسي ميداني، فرايند توانمند سازي شبکه معابر شهري را جهت مديريت بحران با استفاده از سيستم هاي اطلاعات مکاني ارزيابي نمايد. براي اين منظور ابتدا آسيب پذيري شبکه معابر بررسي گرديد. پارامترهايي که براي ارزيابي شبکه معابر منطقه1 شهر کرمان در نظر گرفته شدند پارامترهايي بودند که هنگام بحران در آسيب پذيري و تخريب معابر مي توانند نقش داشته باشند. اين پارامترها عبارتند از شاخص هاي همجواري معابر با تاسيسات زيربنايي آسيب پذير، ويژگي هاي ساختماني (قدمت ساختمان ها، تعداد طبقات يا ارتفاع ساختمان و نوع کاربري ساختمان ها) و شاخص هاي مربوط به معابر (شيب، طول، عرض، تعداد تقاطع ها، وجود پل و غيره). هر کدام از اين شاخص ها بر اساس روش AHP وزندهي و سپس در محيط GIS مدلسازي و در نهايت با بکاربردن توابع تحليلي، نقشه آسيب پذيري معابر منطقه مورد مطالعه تهيه گرديد. پس از تعيين آسيب پذيري شبکه معابر، براي خدمات رساني و تخليه سريعتر آسيب ديدگان در زمان و يا بعد از بحران، يک پايگاه داده زمين مرجع براي راههاي شهري طراحي گرديد. در نهايت شبکه هندسي معابرمنطقه 1 شهر کرمان ايجاد گرديد. نتايج نهايي حاکي از اين است که، آسيب پذيري شبکه معابر محدوده مورد مطالعه (جز در نواحي نوساز)، بيشتر از حد متوسط، و عمدتا زياد است. آسيب پذيري شبکه معابر در ناحيه 5 و 1 منطقه مورد مطالعه بيشتر به چشم مي خورد که در برنامه ريزي ها بايد در اولويت قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کاظمی نیا، ع.، و میمندی پاریزی، ص. (1396). ارزیابی توان شبکه معابر شهری و طراحی مناسب ترین شبکه هندسی معابر با رویکرد مدیریت بحران با استفاده از GIS. علوم و فنون نقشه برداری, 6(4 ), 87-106. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=315128



Vancouver : کپی

کاظمی نیا عبدالرضا، میمندی پاریزی صدیقه. ارزیابی توان شبکه معابر شهری و طراحی مناسب ترین شبکه هندسی معابر با رویکرد مدیریت بحران با استفاده از GIS. علوم و فنون نقشه برداری. 1396 [cited 2021June24];6(4 ):87-106. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=315128



IEEE : کپی

کاظمی نیا، ع.، میمندی پاریزی، ص.، 1396. ارزیابی توان شبکه معابر شهری و طراحی مناسب ترین شبکه هندسی معابر با رویکرد مدیریت بحران با استفاده از GIS. علوم و فنون نقشه برداری, [online] 6(4 ), pp.87-106. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=315128.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 465 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی