برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهمن 1395 , دوره  16 , شماره  11 ; از صفحه 449 تا صفحه 452 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي و شبيه سازي عددي اثرات شكل هاي هندسي مختلف نوك پره اصلي بالگرد بر ضرايب آيروديناميكي و جريان هاي چرخشي حول روتور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران
 
چکیده: 

در اين مقاله، اثرات شكل هاي هندسي مختلف نوك پره روتور اصلي بالگرد در پرواز ايستا، از ديدگاه آيروديناميكي مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرند. براي اين منظور به موضوع ضرايب آيروديناميكي، جريان هاي چرخشي و دنباله هاي گردابي ناشي از نوك پره هاي روتور پرداخته مي شود. فرآيند شبيه سازي عددي با نرم افزار فلوئنت و به روش حجم محدود ضمني انجام شده است. شبكه هاي مورد استفاده به صورت باسازمان مي باشند. اعتبارسنجي با نتايج تجربي كارادونا و تانگ انجام شده است. در اين تحقيق جريان آشفته، تراكم پذير و لزج مي باشد. باتوجه به نوع خاص جريان براي انتخاب مدل آشفته در نرم افزار فلوئنت، نتايج مدل هاي مختلف (رنس) براي يك روتور معروف با يكديگر مقايسه و درنهايت مدل آشفتگي k-e استاندارد براي شبيه سازي روي روتورهاي مورد نظر انتخاب شده است. براي حل عددي معادلات حاكم بر جريان روش بالادست (رو) با دقت مرتبه دوم در نظر گرفته شده است. سپس سيزده مدل روتور با شكل ها هندسي مختلف نوك پره ارائه شده و نتايج مدل ها با يكديگر مقايسه شده اند. اين بررسي ها نشان مي دهد كه اگر افزايش ضريب پيش ران مهم باشد، ضريب پيش ران پره هاي برپ 4، يوروكوپتر لبه آبي، نوك اكچوال، بالگرد بل-214 و برپ 3 نسبت به پره مستطيلي افزايش و اگر كاهش ضريب گشتاور مورد توجه باشد، ضريب گشتاور پره هاي بالگرد ميل-17، سيكورسكي RH-53D، نوك مخروطي، بالگرد بل-412، سيكورسكي SH-3D و كومانچي RAH-66 نسبت به پره مستطيلي كاهش يافته و براي پره هاي برپ 3 و 4، نوك اوجي و بالگرد بل-214 بيشتر شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 130
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی