برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تدوين راهبردهاي مديريت توليد، فرآوري و بازاريابي زعفران مطالعه موردي: استان خراسان رضوي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بخش اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 

زعفران به عنوان يکي از مهم ترين محصولات کشاورزي توليدي و منابع مهم ارزآور براي کشور، يک محصول با ارزش اقتصادي در ايران و بويژه استان هاي خراسان بشمار مي رود. لذا بمنظور شناسايي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدهاي بازار زعفران در بخش توليد و فرآوري در قالب آميخته بازاريابي، در اين مطالعه از رويکرد تحليل عوامل استراتژيک استفاده شد. داده هاي موردنياز از راه مصاحبه حضوري و تکميل پرسش نامه تخصصي با مديران و کارشناسان شرکت هاي توليدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهاي مشهد و تربت حيدريه گرد آوري شد. نتايج ماتريس عوامل داخلي نشان دادند که آميخته فرآوري، محصول، شواهد فيزيکي و موقعيت غلبه نقاط قوت بر ضعف قرار دارند و بر اساس نتايج ماتريس عوامل خارجي نيز وضعيت غلبه نقاط فرصت بر تهديد قرار دارد. نتايج بدست آمده از ماتريس تحليل وضعيت نشانگر تنوع و رقابتي بودن راهبردهاي آميخته هاي بازاريابي است. بدين ترتيب، ارتقاي کيفيت توليد محصولات مشتقه، استفاده دوره اي از اراضي زعفران کاري جهت حفظ و بهبود خاک، تاکيد بر بهره وري مزارع و گسترش صنايع تبديلي و تکميلي در مناطق عمده کشت زعفران پيشنهاد مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 128
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی