برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه ي مصرف رسانه هاي جمعي با ميزان دينداري در ميان دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

دين يکي از قديمي ترين و مهم ترين نهادهاي اجتماعي است و تمامي جوامع در طول تاريخ داراي دين بوده اند. هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين مصرف رسانه اي (تلويزيون داخلي و ماهواره اي) با ميزان دينداري دانشجويان است. اين پژوهش با استفاده از روش پيمايش انجام شد. جامعه ي آماري تحقيق شامل تمامي دانشجويان جديدالورود شاغل به تحصيل در دانشکده هاي دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان در سال تحصيلي 95-94 بود که پرسش نامه ي تحقيق براساس روش سرشماري بين همه ي آنان (دانشجويان جديدالورود) توزيع، سپس اطلاعات جمع آوري شده به کمک نرم افزار spss و با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شد. يافته هاي توصيفي تحقيق نشان دهنده ي سطح متوسط به بالاي دينداري در ميان دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان بوده است. نتايج تحليلي گوياي آن است که بين ميزان مصرف تلويزيون داخلي با دينداري کل رابطه ي مثبت و معنادار وجود داشته و از ميان ابعاد دينداري، بعد مناسکي بيشترين شدت رابطه را با ميزان استفاده از تلويزيون داخلي داشته است. استفاده از تلويزيون داخلي با ساير ابعاد دينداري رابطه ي معنادار نداشته است. همچنين نتايج تحقيق، رابطه ي معکوس و معناداري بين استفاده از تلويزيون ماهواره اي با دينداري کل نشان مي دهد. از ميان ابعاد دينداري، بعد عاطفي و پيامدي بيشترين شدت رابطه را با ميزان استفاده از تلويزيون ماهواره اي دارد و بعد اعتقادي و مناسکي، فاقد اين رابطه ي معنادار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 209
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی