6 SID.ir | تحليل چندسطحي خشونت ورزي: مطالعه پيمايشي خشونت ورزي دانش آموزان دبيرستان هاي شهر سقز
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليل چندسطحي خشونت ورزي: مطالعه پيمايشي خشونت ورزي دانش آموزان دبيرستان هاي شهر سقز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه جامعه شناسی، دانشگاه کردستان، ایران
 
چکیده: 

پديده خشونت و روند افزايشي آن در ميان دانش آموزان يكي از مسائلي است كه امروزه سبب نگراني خانواده ها و متوليان امر تعليم و تربيت شده است. عوامل مختلف در سطوح فردي، رابطه اي (خانواده و دوستان)، اجتماع محور و جامعه اي در تکوين و تداوم خشونت ورزي موثر است. در اين تحقيق به منظور بررسي تاثير اين عوامل بر خشونت ورزي دانش آموزان، از مدل هاي اكولوژيكي استفاده شده است. اين تحقيق از نوع پيمايشي است که در طي آن با 400 نفر از دانش آموزان دبيرستان هاي دخترانه و پسرانه شهر سقز مصاحبه شده است. يافته ها نشان مي دهد که ميانگين خشونت ورزي دانش آموزان معادل 39 درصد بود که بر مبناي يک مقياس از صفر تا 100 پايين ارزيابي مي شود. در ميان ابعاد خشونت، نوع غالب خشونت کلامي بوده و خشونت فيزيکي شديد در پايين ترين سطح قرار داشته است. تحليل رگرسيوني چند متغيره نشان مي دهد كه خشونت ورزي با متغيرهاي قرباني خشونت شدن، شاهد خشونت بودن، بي عدالتي در مدرسه، توانايي حل مسالمت آميز تضادها، ميزان جرم در محله، نظارت والدين، پايبندي به دستورات اخلاقي، تنبيه در مدرسه، کنترل اجتماعي مرتبط است. متغيرهاي مذکور در مجموع 40 درصد تغييرات خشونت ورزي در بُعد کلامي و بيش از 70 درصد از تغييرات خشونت ورزي دانش آموزان را در ابعاد فيزکي ملايم و شديد تبيين مي کنند. در بخش پاياني مطالعه، دلالت هاي يافته ها و نتايج تحقيق در زمينه سياست گذاري اجتماعي و فرهنگي مورد بحث قرار گرفته است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 179
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی