برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1396 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 7 تا صفحه 16 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش گروهي والدگري مثبت بر استرس و خودکارآمدي والدگري مادران و مشکلات رفتاري دانش آموزان کم توان ذهني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: با تولد کودک کم توان ذهني در خانواده استرس و مشکلاتي خصوصا براي مادر ايجاد مي شود. در نتيجه آموزش والدين به خصوص مادر اهميت بسزايي دارد. والدگري مثبت از روش هاي آموزش والدين است که استفاده از آن براي مادراني که کودک مبتلا به اختلالات رفتاري و عاطفي دارند توصيه مي گردد. اين مطالعه با هدف بررسي اثربخشي آموزش گروهي والدگري مثبت بر استرس والدگري و خودکارآمدي والدگري مادران و مشکلات رفتاري دانش آموزان کم توان ذهني انجام گرفت.
روش ها: در اين پژوهش نيمه تجربي، 30 نفر از مادران دانش آموزان پسر کم توان ذهني خرم آباد به صورت نمونه گيري تصادفي مرحله اي انتخاب شدند و به صورت تصادفي در گروه آزمايش و کنترل جاي گرفتند. گروه آزمايش در طي 8 جلسه دو ساعته تحت آموزش برنامه والدگري مثبت ساندرز (1993) قرار گرفتند. ابزارهاي گردآوري د اده ها شامل پرسشنامه هاي تنيدگي والديني، خود اثرمندي والديني و رفتار کودک بود. داده ها با آزمون کوواريانس چند متغيره و کوواريانس تک متغيره تحليل شد.
نتايج: نتايج نشان داد که آموزش والدگري مثبت بر مشکلات رفتاري (شدت مشکل و فراواني مشکل) دانش آموزان، استرس والدگري و خودکارآمدي والدگري مادران دانش آموزان کم توان ذهني تاثير دارد (
P<0.001، f=38.712، 0.119= ضريب لامبداي ويلکز، 0.881= اندازه اثر).
نتيجه گيري: آموزش گروهي مادران دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير به روش والدگري مثبت بر استرس والدگري و خودکارآمدي والدگري مادران و همچنين بر مشکلات رفتاري (از نظر شدت و فراواني مشکل) دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير تاثيرگذار است و طراحي و اجراي جلسات آموزش براي والدين پيشنهاد مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی، ف.، و غضنفری، ف.، و رضائیان، م. (1396). اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس و خودکارآمدی والدگری مادران و مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه, 5(1 ), 7-16. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=312345



Vancouver : کپی

رضایی فاطمه، غضنفری فیروزه، رضائیان مهدی. اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس و خودکارآمدی والدگری مادران و مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 1396 [cited 2021October21];5(1 ):7-16. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=312345



IEEE : کپی

رضایی، ف.، غضنفری، ف.، رضائیان، م.، 1396. اثربخشی آموزش گروهی والدگری مثبت بر استرس و خودکارآمدی والدگری مادران و مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه, [online] 5(1 ), pp.7-16. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=312345.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 278 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی