برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1395 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 94 تا صفحه 107 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش آگاهي واج شناختي بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علم وفرهنگ تهران
 
چکیده: 

مقدمه: نارساخواني (ديسلکسيا) عبارت است از حالتي که در آن پيشرفت خواندن، پايين تر از حدي است که مي توان برحسب سن، آموزش و هوش کودک از وي انتظار داشت. اين اختلال به ميزان زيادي مانع موفقيت تحصيلي يا فعاليت هاي روزانه مستلزم خواندن مي شود. يکي از مهمترين عواملي که با نارساخواني در ارتباط است آگاهي واج شناختي است که مي تواند بر دقت و رواني خواندن تاثيرگذار باشد.
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعيين اثر بخشي برنامه آگاهي واج شناختي بر دقت دانش آموزان نارساخوان انجام شد.
روش بررسي: در اين مطالعه کارآزمايي باليني، از دانش آموزان نارساخوان در مراکز اختلالات يادگيري شهر اصفهان، 30 نفر به روش تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. و تمامي آنها به پرسشنامه اختلال خواندن نيلي پور و شيرازي قبل و بعد از جلسات آموزشي پاسخ دادند. پسران گروه آزمايش در 10 جلسه آموزشي برنامه آگاهي واج شناختي (هر هفته دو جلسه و هر جلسه 60 دقيقه) شرکت کردند اما گروه کنترل مداخله اي دريافت نکردند.
يافته ها: نتايج تحليل کواريانس نشان داد که برنامه آگاهي واج شناختي به طور معنادار موجب افزايش دقت خواندن در گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل حتي بعد از دو ماه شده است.
نتيجه گيري: به نظر مي رسد کاربرد مداخله آگاهي واج شناختي مي تواند همراه با برنامه هاي آموزشي و توانبخشي در دانش آموزان نارساخوان منجر به تغيير در دقت خواندن آنها شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پهلوان نشان، س.، و پهلوان نشان، ا.، و رستمی راوری، م. (1395). اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر. روانشناسی و روانپزشکی شناخت, 3(2 ), 94-107. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=311856



Vancouver : کپی

پهلوان نشان سحر، پهلوان نشان امید، رستمی راوری محمدعلی. اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر. روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1395 [cited 2021October20];3(2 ):94-107. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=311856



IEEE : کپی

پهلوان نشان، س.، پهلوان نشان، ا.، رستمی راوری، م.، 1395. اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر. روانشناسی و روانپزشکی شناخت, [online] 3(2 ), pp.94-107. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=311856.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 258 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی