برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي و آزمون مدل انتخاب مولفه هاي بخش بندي بازار بين المللي، مطالعه موردي بازار بين المللي بنزين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی
 
چکیده: 

امروزه ضرورت بخش بندي بازارهاي بين المللي بيش از پيش احساس مي شود. تحقيقات بسياري نيز براي شناسايي مولفه هاي مناسب براي بخش بندي بازار بين المللي انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسايي مولفه هاي بخش بندي بازار بين المللي با مطالعه موردي بازار بين المللي بنزين و مبتني بر رويکرد داده هاي پانلي است. بدين منظور، داده هاي 35 کشور واردکننده بنزين در منطقه خاورميانه، آسيا و اقيانوسيه بين سال هاي 1995 تا 2012 تجزيه و تحليل شده اند و در قالب هفت فرضيه، تاثير مولفه هاي اندازه بازار، پذيرش بازار، توسعه اقتصادي، ساختار بازار آزاد، قيمت خرده فروشي بنزين، زيرساخت ارتباطي و کشش درآمدي تقاضاي بنزين بر واردات آن بررسي شده است. افزون براين، محاسبات و تحليل هاي ضروري پژوهش، با نرم افزارهاي Eviews-9 و STATA-14 انجام شده است. نتايج حاصل از پژوهش، نشانگر آن است که اندازه بازار، توسعه اقتصادي، ساختار بازار آزاد، قيمت خرده فروشي بنزين و کشش درآمدي تقاضاي بنزين، تاثير مستقيم و معناداري بر واردات بنزين دارند و اندازه بازار در ميان مولفه هاي توضيحي ديگر، بيشترين تاثير را دارد. بر اساس اين تحقيق، وجود ارتباط معنادار ميان پذيرش بازار و واردات بنزين رد شده است، همچنين وجود ارتباط معنادار ميان زيرساخت ارتباطي و واردات بنزين تاييد نشده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 75
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی