برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کاربرد چارچوب طبقه بندي بين المللي عملکرد، ناتواني و سلامت (ICF) در مداخله براي اختلالات گفتار و زبان کودکان پيش دبستاني: يک مرور نظام مند

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توان بخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: با توجه به کمبود دانش مورد نياز درباره چارچوب مفهومي ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) در ايران، مطالعه حاضر با مرور هدفمندي بر مقالات منتشر شده در زمينه به کارگيري ICF در حوزه اختلالات گفتار و زبان کودکان پيش دبستاني، سعي بر آن داشت که آسيب شناسان گفتار و زبان را با اين چارچوب و سطح کيفي مطالعاتي که تاکنون در اين حوزه انجام شده است، آشنا کند.
مواد و روش ها: عبارت هاي «
ICF و اختلالات ارتباطي، ICF و اختلالات زباني، ICF و اختلالات گفتاري» به عنوان کليد واژه هاي جستجو در بازه زماني سال هاي 2005 تا 2015 در پايگاه هاي اطلاعاتي PubMed و Web of Knowledge به عنوان جامع ترين پايگاه هاي موجود در حوزه پزشکي، توان بخشي و رشته هاي وابسته در نظر گرفته شدند.
يافته ها: 6 مقاله از 96 مقاله يافت شده، واجد شرايط ورود به مطالعه تشخيص داده شد. همه مقالات تاکيد داشتند که چارچوب مفهومي
ICF با ارايه ديد همه جانبه ، مفهومي از اختلالات گفتار و زبان کودکان را فراهم مي کند که مي تواند تعامل منسجمي بين شواهد تجربي و مشاهدات باليني به وجود آورد و همه موانع و تسهيل کننده هاي موجود در زندگي ارتباطي کودک را مورد بررسي قرار مي دهد و در نهايت، ارزيابي و درمان اختلالات گفتار و زبان کودکان به صورت موثرتر و هدفمندتري انجام خواهد شد. در اين مقالات از ميان درون مايه هاي (حوزه) موجود در چارچوبICF ، 735 درون مايه مورد استفاده قرار گرفت که بيشترين آن ها مربوط به مجموعه فعاليت و مشارکت اين چارچوب بود.
نتيجه گيري: چارچوب
ICF به کمک اجزاي خود و تعامل بين آن ها، از تمرکزي که بيشتر درمانگران به صورت سنتي و پزشکي تنها بر ساختار و عملکرد اندام هاي بدن دارند، جلوگيري مي کند و تمرکز همه جانبه اي بر روي عملکرد، فعاليت، مشارکت و عوامل محيطي و فردي کودک، دارد. مطالعات انجام شده بر به کارگيري چنين رويکرد جامعي جهت ارزيابي و درمان دقيق اختلالات گفتار و زبان کودکان تاکيد نمود. بر اساس نتايج به دست آمده از تعيين کيفيت مقالات چاپ شده در اين زمينه، اکثر مقالات مربوط به اين موضوع به طور کلي در دنيا، در قالب غير تجربي و حتي غير پژوهشي چاپ شده اند و مطالعات تجربي بسيار کمي در اين زمينه صورت گرفته است که در بهترين حالت، از سطح مطالعات توصيفي بالاتر نرفته اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ملکی، ت.، و کاظمی، ی. (1394). کاربرد چارچوب طبقه بندی بین المللی عملکرد, ناتوانی و سلامت (ICF) در مداخله برای اختلالات گفتار و زبان کودکان پیش دبستانی: یک مرور نظام مند. پژوهش در علوم توانبخشی, 11(6 ), 425-432. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=311219



Vancouver : کپی

ملکی تهمینه، کاظمی یلدا. کاربرد چارچوب طبقه بندی بین المللی عملکرد, ناتوانی و سلامت (ICF) در مداخله برای اختلالات گفتار و زبان کودکان پیش دبستانی: یک مرور نظام مند. پژوهش در علوم توانبخشی. 1394 [cited 2021September28];11(6 ):425-432. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=311219



IEEE : کپی

ملکی، ت.، کاظمی، ی.، 1394. کاربرد چارچوب طبقه بندی بین المللی عملکرد, ناتوانی و سلامت (ICF) در مداخله برای اختلالات گفتار و زبان کودکان پیش دبستانی: یک مرور نظام مند. پژوهش در علوم توانبخشی, [online] 11(6 ), pp.425-432. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=311219.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 627 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی