برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  13 , شماره  24 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي وضعيت نشر الکترونيکي کتاب در ايران و چگونگي مصرف کتاب الکترونيکي در بين کاربران ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مطالعات اجتماعی، مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی، وزارت ورزش و جوانان
 
چکیده: 

نظر به جايگاه کتاب الکترونيکي در آينده اوقات فراغت جوانان، بررسي وضعيت نشر الکترونيکي کتاب در ايران و نيز چگونگي مصرف کتاب هاي الکترونيک اهميت مي يابد. مطالعه حاضر با توجه به سوالات مختلفي که در اين عرصه دارد، ترکيبي از روش هاي مختلف از جمله بررسي اطلاعات موجود، مطالعه موردي، تحليل ثانويه و پيمايش را مورد استفاده قرار مي دهد، به طوري که ابتدا با بررسي اطلاعات موجود و نيز از طريق مطالعه موردي وضعيت نشر الکترونيکي در موسسه نشر ني به بررسي تحول صنعت نشر کتاب از رسانه اي چاپي به مجازي مي پردازد و مسائل و مشکلات توسعه آن را در کشور ايران ترسيم مي کند. سپس با ترکيب روش تحليل ثانويه مطالعات موجود و نيز روش پيمايش و در نهايت، مقايسه نتايج تحليل ثانويه و پيمايش در پي دريافت چگونگي مصرف کتاب هاي الکترونيک در ايران و مقايسه آن با الگوهاي جهاني برمي آيد. نمونه هاي اين پژوهش، به شکل غيرتصادفي و به روش گلوله برفي انتخاب شده است. مبناي مطالعه نيز پرسشنامه اي است که توسط محقق با ارجاع به مطالعه جهاني تنظيم و از طريق اي ميل به پاسخگويان عرضه شده است و آن ها نيز آن را پس از تکميل به همان صورت بازگردانده اند.
بررسي صنعت نشر کتاب الکترونيک نشان مي دهد که هرچند درآينده نزديک فارسي شدن قالب کتاب هاي الکترونيک محتمل است، اما به علت ضرورت توسعه زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري لازم، نشر صنعتي در اين حوزه به زودي تحقق نخواهد يافت. در اين مورد مجموعه اي از متغيرها از جمله فقدان فرهنگ کتاب خواني، نبود ساختارهاي کتابخانه اي گسترده و عدم شکل گيري بازار کالايي در حوزه کتاب الکترونيک و از همه مهم تر کم رونقي نشر در ايران به عنوان موانع زمينه اي عمل مي کنند. از منظر شرکت هاي انتشاراتي به طور مشخص امنيت بسيار بااهميت مي نمايد، زيرا در غياب شرکت هاي امنيتي معتبر بين المللي آنها اعتمادي به فرآيند الکترونيکي شدن ندارند.
در بررسي چگونگي مصرف کتاب الکترونيکي مطابق تحليل ثانويه مطالعه اي که در بين 10 کشور متفاوت صورت پذيرفته است، مقاله حاضر الگوي مصرف کتاب و متون الکترونيک را شامل سه مدل کشورهاي پرسابقه، کشورهاي واسط و کشورهاي در حال ظهور برمي شمارد. در کشورهاي دسته اول، بازار کتاب الکترونيک کاملا شکل گرفته و بسيار پررونق و متوجه کتاب هاي ادبيات، داستان و رمان است. در مقابل، در کشورهاي در حال ظهور بهره برداري از متون الکترونيک و بازار کتاب الکترونيک متوجه کتاب هاي تخصصي و آکادميک است. مطالعه حاضر نشان مي دهد بهره برداري از کتاب در ايران هنوز کالايي نشده است. نيز عليرغم آنکه هنوز بازار سازمان يافته اي در ايران براي کتاب الکترونيک شکل نگرفته، اما بهره برداري از متون و کتاب هاي الکترونيک کاملا و حتي بيشتر از گروه سوم، متوجه کتاب هاي تخصصي و آکادميک است. در همين حال، فقدان بازار کتاب و بهره برداري کالايي باعث شده است کاربران در ايران بيشتر متوجه کتاب ها و متون رايگان باشند- ضمن اينکه رفتار بي ثبات تري را نيز در بهره برداري به نمايش مي گذارند، زيرا فقدان بازار کتاب به نوبه خود کيفيت و قابليت اعتماد را نيز محدود مي سازد. بي رونقي استفاده از دستگاه هاي مخصوص خواندن کتاب نيز انعکاسي از همين فقدان بازار کتاب در ايران است، هر چند خود نيز در عدم اشتياق به مطالعه کتاب الکترونيکي نقش دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 192
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی