برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1396 , دوره  18 , شماره  4 (72) ; از صفحه 59 تا صفحه 77 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير تحول نظام آموزش بر هويت معماري مدارس دوره قاجار و پهلوي (1255-1320)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد
 
چکیده: 
با مطالعه تاريخ و نگاهي به تحولات معماري در طي زمان شاهد تغييرات ظاهري و نيز بعضا ساختاري در شکل گيري بناهاي مختلف هستيم. اين تغييرات ناشي از بسياري عوامل نظير تحولات اجتماعي، سياسي، فرهنگي، شيوه زندگي مردمان و حتي نحوه تفکر حاکمان بوده است. گاهي اين تغييرات تاثير مستقيم بر هويت معماري بناها گذاشته، آنچنان که با مطالعه تاريخ ساخت مدارس نيز اين مطلب را قابل تعميم مي يابيم. در دوره قاجار و پهلوي شاهد تغييرات کالبدي در ساختمان بناهاي آموزشي هستيم که يکي از مهم ترين عوامل آن تغيير در نظام آموزشي است، هدف از اين نوشتار نيز بررسي تاثير دگرگون شدن نظام آموزشي بر تغيير هويت معماري مدارس است. به دليل گستردگي ساخت مدارس و گذراندن بخش زيادي از دوران کودکي و نوجواني هر فرد در آن، بحث وجود هويت و احياي اصول معماري ايراني در آن اهميت ويژه اي مي يابد و از سويي ديگر آگاهي نسبت به عامل اين تغييرات ما را در بازشناخت تاريخ ياري خواهد کرد. بدين منظور پس از بررسي وضعيت اجتماعي و تحولات نظام آموزشي، مدارس ساخته شده در اين دو دوره طبقه بندي شد و سپس شاخص هاي هويتي مدارس اصيل ايراني استخراج و از مقايسه با مدارس ساخته شده در اين دوران ميزان هويت مندي آنها ارزيابي شد. نتايج حاکي از کمرنگ شدن هويت ايراني اسلامي مدارس پس از تحول نظام آموزشي در دوره پهلوي است. رويکرد مقاله توصيفي تحليلي و نوع پژوهش کيفي و روش جمع آوري اطلاعات اسنادي است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضوی پور، م.، و ذاکری، م. (1396). تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320). مطالعات ملی, 18(4 (72)), 59-77. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=308267



Vancouver : کپی

رضوی پور مریم سادات، ذاکری محمدمهدی. تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320). مطالعات ملی. 1396 [cited 2022January18];18(4 (72)):59-77. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=308267



IEEE : کپی

رضوی پور، م.، ذاکری، م.، 1396. تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320). مطالعات ملی, [online] 18(4 (72)), pp.59-77. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=308267.



 

 
بازدید یکساله 640 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی