برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
خرداد 1396 , دوره  7 , شماره  13 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي مداخله مبتني بر ذهن آگاهي ويژه کودکان بر ذهن آگاهي و سلامت روان آن ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان خوراسگان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: مداخله مبتني بر ذهن آگاهي به عنوان بسته اي آموزشي-درماني در مطالعات زيادي توسط روان شناسان در حوزه بزرگسالان و نوجوانان استفاده شده است. اين در حالي است که اين مداخله در ايران در جمعيت کودکان به کار گرفته نشده است؛ بنابراين، پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي مداخله مبتني بر ذهن آگاهي ويژه کودکان بر بهبود ذهن آگاهي و سلامت روان کودکان انجام گرفت.روش بررسي: جامعه آماري پژوهش، شامل کودکان 5 تا 12 ساله (دانش آموزان دبستاني و پيش دبستاني) ايراني در سال 94 بود. به همين منظور، به شيوه نمونه گيري در دسترس، 234 کودک (116 پسر، 118 دختر) انتخاب و به طور تصادفي در گروه هاي آزمايشي (117 نفر) و گواه (117 نفر) قرار گرفتند. مداخله به مدت ? هفته بر روي کودکان گروه آزمايشي صورت گرفت. طرح پژوهش، شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و ابزارهاي استفاده شده پرسشنامه هاي ذهن آگاهي کودکان (CAMM) و فرم 17 سوالي سلامت روان کودک (PSC-17) بود. داده هاي به دست آمده با روش آماري آزمون تحليل کواريانس (ANCOVA) تجزيه و تحليل شد.يافته ها: نتايج پژوهش نشان مي دهد که مداخله مبتني بر ذهن آگاهي کودکان منجر به افزايش نمره ذهن آگاهي (F (1.229)=52.70, p<0.001) و کاهش نمره کلي مقياس سلامت روان (F (1.229)=7.18, p<0.01) و خرده مقياس درون سازي (F (1.229)=21.31, p<0.001) در گروه مداخله شد. همچنين، بين دو جنس در گروه مداخله در نمرات پس آزمون سلامت روان (F (1.229)=7.18, p<0.01) و خرده مقياس درون سازي (F (1.229)=4.65, p<0.05) تفاوت معنادار وجود داشت؛ به طوري که تغييرات نمرات کل سلامت روان و نيز خرده مقياس درون سازي در دختران گروه مداخله بيشتر از پسران بود.نتيجه گيري: مداخله مبتني بر ذهن آگاهي با افزايش مهارت هاي ذهن آگاهانه کودک به بهبود سلامت روان، به ويژه کاهش اختلالات درون سازي و برون سازي در کودکان به عنوان ابزار مداخله اي مهم به روان شناسان کودک معرفي مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

وصالی محمود، ر.، و احدی، ح.، و کجباف، م.، و نشاط دوست، ح. (1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی ویژه کودکان بر ذهن آگاهی و سلامت روان آن ها. مطالعات ناتوانی, 7(13), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=306060



Vancouver : کپی

وصالی محمود روشنک، احدی حسن، کجباف محمدباقر، نشاط دوست حمیدطاهر. اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی ویژه کودکان بر ذهن آگاهی و سلامت روان آن ها. مطالعات ناتوانی. 1396 [cited 2022January17];7(13):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=306060



IEEE : کپی

وصالی محمود، ر.، احدی، ح.، کجباف، م.، نشاط دوست، ح.، 1396. اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی ویژه کودکان بر ذهن آگاهی و سلامت روان آن ها. مطالعات ناتوانی, [online] 7(13), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=306060.



 

 
بازدید یکساله 713 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی